لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

نیویارک تایمز: انتخابات ماه سرطان در افغانستان با چندین چالش روبرو است


  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تمرکز کرده است.

روزنامه نوشته که این رقابت ها با نوسان های زیاد به همراه شده و مقام های پیشین حکومت در برابر رئیس جمهور اشرف غنی صف بسته اند.

نیویارک تایمز به این توجه کرده که از همین حالا نگرانی ها از تقلب در انتخابات وجود دارد و شاید باز هم بی ثباتی ها افزایش یابد.

در ادامه آمده است: محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان که خودش را به عنوان نامزد ریاست جمهوری ثبت نام کرد، تا حالا از جدی ترین چهره هائیست که در برابر رئیس جمهور غنی قرار گرفته است.

اما نیویارک تایمز به تلاش های انتخاباتی آقای غنی تمرکز کرده و نوشته است: انتظار میرود او روز یکشنبه با معاونانش ثبت نام کند.

نیویارک تایمز: محمد حنیف اتمر تا حالا از جدی ترین چهره هائیست که در برابر رئیس جمهور غنی قرار گرفته است.
نیویارک تایمز: محمد حنیف اتمر تا حالا از جدی ترین چهره هائیست که در برابر رئیس جمهور غنی قرار گرفته است.

در ادامه مطلب آمده که رئیس جمهور افغانستان، این بار جنرال عبدالرشید دوستم معاون اولش را کنار زده و جای او را در تکت انتخاباتی اش، برای امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی و سرپرست فعلی وزارت داخله داده است.

نیویارک تایمز: از همین حالا نگرانی ها از تقلب در انتخابات وجود دارد.

به استدلال نیویارک تایمز، انتخابات ماه جولای یا سرطان پیشرو، با چندین چالش روبرو است. در قدم نخست امنیت و تهدید طالبان و دوم هم نگرانی از تقلب، چیزی که در گذشته نیز صورت گرفته است.

محمد یوسف رشید رئیس اجرائیه بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به روزنامه گفته است: کمیسیون انتخابات نتوانسته اعتماد مردم را به دست آورد زیرا به گفته او، آوردن اصلاحات جدی در کمیسیون های انتخاباتی، پیش از رای دهی ماه جولای خیلی ضروری است تا در نتیجه از بحران جلوگیری شود.

  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست به لغو سفر رئیس و هیئت مجلس نماینده گان امریکا به افغانستان، توسط رئیس جمهور دونالد ترمپ تمرکز کرده است.

ترمپ برای نانسی پلوسی و هیئت همراهش، با ارسال یک نامه گفته که به خاطر عدم پرداخت معاش بیش از هشت صد هزار کارمند اداره های فدرال امریکا، نمیتواند آنها را توسط طیاره نظامی به افغانستان بفرستد.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده
دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده

هنگامی که کانگرس امریکا، بودجه برای ساختن دیوار در مرز این کشور با مکسیکو را تصویب نکرد، پرداخت معاش اداره های فدرال امریکا بنابر عدم تصویب بودجه معطل شد.

این مشکل حالا به حدی جدی شده که برای دیدار نماینده های امریکا از افغانستان، مانع ایجاد کرده است.

دونالد ترمپ: اگر هیئت کانگرس میخواهد، توسط طیاره تجارتی به افغانستان سفر کرده میتواند.

روزنامه واشنگتن پسُت اظهارات الینی لوریا یک عضو مجلس نماینده گان امریکا را که قرار بود با نانسی پلوسی به افغانستان برود، نشر کرده که گفته است: این اقدام اداره ترمپ، یک اهانت برای زنان و مردان شجاع امریکایی است که در افغانستان خدمت میکنند.

انتظار میرفت هیئت کانگرس امریکا روز پنجشنبه وارد افغانستان شود و پس از دیدار با نیرو های امریکایی، به بلجیم برود اما دونالد ترمپ در نامه اش گفته که طیاره نظامی برای این نماینده ها فراهم نمیشود و باز هم اگر هیئت میخواهد، توسط طیاره تجارتی به افغانستان سفر کرده میتواند.

XS
SM
MD
LG