لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

حکمتیار، نبیل و مسعود برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند


رحمت الله نبیل، گلبدین حکمتیار و احمد ولی مسعود امروز رسماً خودشان را به عنوان کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان ثبت نام کردند.

احمد ولی مسعود رهبر جریان سیاسی وفاق ملی همراه با معاونان تکت انتخاباتی‌اش فریده مهمند و عبدالطیف نظری امروز شنبه به کمیسیون انتخابات آمد و رسماً خود را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

آقای مسعود پس از ثبت نام در حضور رسانه ها گفت، در صورت پیروزی نظام سیاسی کنونی را از ریاستی بیرون خواهد کرد.

احمد ولی مسعود رهبر جریان سیاسی وفاق ملی
احمد ولی مسعود رهبر جریان سیاسی وفاق ملی

​او افزود:

"اولین تغییری که ما می‌خواهیم در واقع این است که نظام ریاستی به نظام صدارتی تغییر یابد یعنی ما هم می توانیم رئیس جمهور داشته باشیم و هم صدراعظم، مشکل کلان افغانستان در مدت هفده سال همین بود که در تصمیم گیری و سیاست گذاری فقط رئیس جمهور یک نفر تصمیم گرفته و تمام نظام فرد محور بوده و تمام شهروندان نه در تصمیم گیری بودند و نه در سیاست گذاری."

آقای مسعود می گوید، در حکومت احتمالی وی، صدراعظم از سوی شورای ملی رای تائید می‌گیرد و تحت فرمان رئیس جمهور خواهد بود.

این در حالی است که روند ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان از سیزدهم جدی آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت.

تا حال یازده تن به شمول گلبدین حکمتیار، رحمت الله نبیل و احمد ولی مسعود خود را به عنوان کاندیداهای ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند.

منابع می گویند، قرار است فردا عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه با معاونان‌اش عنایت الله بابر فرهمند و اسدالله سعادتی و محمد اشرف غنی با معاونان تکت انتخاباتی‌اش هر یک امرالله صالح و سرور دانش برای ثبت نام به کمیسیون مستقل انتخابات بروند.

از سوی هم جمعیت اسلامی در یک اعلامیه گفته است که این حزب همراه با احزاب جنبش ملی و وحدت اسلامی در انتخابات پیشرو از عبدالله عبدالله حمایت خواهند کرد.

در کنار احمد ولی مسعود پیش از این محمد حنیف اتمر نیز هنگام ثبت نام به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری به تغییر نظام از ریاستی به صدارتی تاکید کرده است.

اما گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان طرفدار نظام ریاستی است، آقای حکمتیار که روز شنبه همراه با معاونان اش فضل‌ الهادی وزین و قاضی حفیظ الرحمان نقی برای ثبت نام به کمیسیون مستقل انتخابات آمده می گوید، او طرفدار نظام فدرالی و صدارتی نیست.

وی همچنان می گوید، حزب اسلامی در باره قانون اساسی فعلی ملاحظات زیادی دارد و طرح بدیل قانون اساسی سال‌ها قبل از سوی آنان ارائه شده است.

او افزود:

"این را ما به لویه جرگه قانونی ارائه خواهیم کرد و هر فیصله که صورت میگیرد در رابطه به تغییر قانون اساسی و تغییر نظام باید از طریق لویه جرگه صورت بگیرد، من تعجب میکنم که روی این مسایل بزرگ ملی که سرنوشت ملت و نظام به آن تعلق دارد، عدای معامله گری می کنند و در نتیجه معامله گری در نظام تغییر میآورند، بدون این که به لویه جرگه انتظار بکشند، این جفا است به ملت ما."

از سوی هم رحمت الله نبیل رئیس سابق امنیت ملی و رهبر جریان سیاسی محور مردم افغانستان برای ثبت نام به کمیسیون مستقل انتخابات آمد.

آقای نبیل مراد علی مراد قوماندان پیشین گارنیزیون کابل را به عنوان معاون اول و مسعوده جلال از کاندیداهای دور اول انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان معاون دوم تکت انتخاباتی خود تعیین کرده‌است.

رحمت الله نبیل یکی از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری
رحمت الله نبیل یکی از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری

نبیل پس از ثبت نام در حضور رسانه‌ها حضور یافت و در باره گفتگو های صلح گفت، صلح زمانی به میان میاید که میان مردم افغانستان و طالبان وجه مشترک به وجود بیاید.

به گفته وی تا حال میان مردم و طالبان مشترکاتی به میان نیامده است.

نبیل می‌افزاید، در گفتگو های صلح باید نماینده‌های واقعی مردم حضور داشته باشند.

وی همچنان افزود، در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، با فساد اداری مبارزه جدی خواهد کرد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG