لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۳

محمد عمر داوودزی فردا چهارشنبه عازم چین می‌‌‎شود


آرشیف/ محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نماینده رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای صلح
آرشیف/ محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نماینده رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای صلح

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نمایندۀ رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای صلح فردا چهارشنبه عازم چین می‌شود.

آقای داوودزی پس از سفرش به پاکستان قرار است به چین می‌رود.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا روز سه شنبه «۰۲ دلو ۱۳۹۷» طی نشست خبری در کابل گفت که این سفر به خاطر دو هدف مهم انجام می‌شود.

او افزود:

"اول این که از چین ما در رابطه به اجماع منطقه‌ای برای صلح می‌خواهیم که از پروسه صلح حمایت عملی و در حد اجماع منطقه‌ای بکند، آجندای دوم سفر در رابطه به پاکستان است و توسط چین می‌خواهیم تا رهبری طالبان که در پاکستان استند تشویق به مذاکرات با حکومت افغانستان بکند و به‌زودی تغییرات بزرگی در روند صلح افغانستان به میان میآید."

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح
سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و و نماینده رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای صلح قبل از این به پاکستان سفری داشت که به‌گفته شورا عالی صلح در حرف‌های مقامات آن کشور در پیوند به صلح افغانستان تغییرات مثبت آمده است.

به نقل از این شورا این سفرها به هدف ایجاد اجماع منطقه‌ای برای صلح افغانستان انجام می‌شود.

قرار است تا آقای داوودزی پس از چین به ایران برود.

رئیس دارالانشای شورای عالی صلح در حالی به چین می‌رود که حکومت افغانستان تلاش دارد تا مذاکرات مستقیم میان هیئت این حکومت و نماینده‌های طالبان صورت گیرد.

تلاش‌ها برای صلح افغانستان بیش از هر زمان دیگر سرعت گرفته است و زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان نیز چندین بار در زمینه با نماینده‌های طالبان گفتگو کرده‌است.

در عین حال برخی از آگاهان سیاسی نقش چین را در ورند صلح افغانستان مهم می‌خوانند.

یونس فکور یکی از آنان با توجه به نفوذ چین بر پاکستان می‌گوید که این سفر رئیس دارالانشای شورای عالی صلح به چین مفید خواهد بود.

محمد یونس فکور کارشناس افغان
محمد یونس فکور کارشناس افغان

​او افزود:

"نظر آنان روی حکومت پاکستان تأثیر زیاد دارد، اما بر طالبان ندارد تا زمانیکه حکومت افغانستان مشکل‌اش را با پاکستان حل نسازد این چنین سفرها تأثیر نخواهد داشت."

این درحالیست که موضوع صلح افغانستان به سطح منطقه نیز گرم شده است و کشورهای روسیه ایران و چین گفته اند که از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کنند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG