لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

آذرخش حافظی: کنفرانس سویس می‌تواند رهبران افغان را متوجه کم‌کاری و مشکلات‌شان سازد


آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان (راست) با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان (راست) با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

رئیس عمومی اتاق تجارت و صنایع سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقوی در افغانستان از رهبران حکومت وحدت ملی می‌خواهد تا ارقامی که در نشست سالانه مجمع اقتصادی جهانی در مورد رشد و توسعه اقتصادی ارائه می‌شود را مد نظر گیرند تا بتوانند برای آینده افغانستان برنامه‌ریزی مؤثر داشته باشند.

آذرخش حافظی روز چهار شنبه "۰۳ دلو ۱۳۹۷" به رادیو آزادی گفت که این نشست برای افغانستان از اهمیت زیاد برخوردار بوده و می‌تواند رهبران این کشور را متوجه کم‌کاری و مشکلات‌‌شان نماید.

آرشیف، آذرخش حافظی رئیس عمومی اتاق تجارت و صنایع سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقوی در افغانستان
آرشیف، آذرخش حافظی رئیس عمومی اتاق تجارت و صنایع سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقوی در افغانستان

وی افزود:

"این‌ها در آینه همین نشست جهانی سیمای واقعی خود را می‌بینند که چقدر کار کرده و کار آفریده‌اند؟ چقدر به ضد فساد مبارزه کرده‌اند؟ چقدر رشد اقتصادی داشته اند؟ این‌ها از یک مرجع معتبر جهانی ارزیابی در مورد خود را می‌بینند به این خاطر زیاد مهم است تا این‌ها متوجه شوند که چه اندازه فقر و بی‌کاری است؟ چقدر مشکلات است؟ این همه را در این نشست مشاهده کرده و اهمیت اقتصادی آنرا نیز ارزیابی می‌کنند."

آقای حافظی هم‌چنان گفت که رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان باید برنامه‌های عملی آینده‌شان را در بخش‌های توسعه اقتصاد، از بین بردن بی‌کاری و کاهش فقر به جهانیان ارائه کنند تا جامعه جهانی از کمک‌هایش به این کشور مطمئن شود.

این در حالیست که رئیس جمهور محمد اشرف غنی صبح امروز در رأس یک هیئت بلند رتبه دولتی به هدف اشتراک در این نشست عازم سویس شد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور گفت که رئیس جمهور غنی در جریان این سفر، در یک بحث به محوریت آینده‌ی اقتصاد افغانستان اشتراک کرده و در خصوص رشد اقتصاد، تجارت و اتصال منطقوی صحبت خواهد کرد.

وی هم‌چنان گفت که رئیس جمهور در این کنفرانس از کشور‌ها می‌خواهد تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نیز در نشست سالانه مجمع اقتصادی جهانی که در شهر داووس سویس برای پنج روز ادامه خواهد داشت اشتراک نموده‌است.

در نشست سالانه مجمع اقتصادی جهانی روی مسایل سیاسی، اقتصادی، تغییرات اقلیمی جهانی، منابع جهانی آب، صحت و راه‌های همکاری میان کشورهای جهان گفتگو می‌شود.

در این حال عبدالقادر جیلانی آگاه مسایل اقتصادی می‌گوید، نشست‌های جهانی اقتصادی و اشتراک افغانستان در آن از اهمیت زیادی برخوردار است مشروط بر این‌که نماینده‌های افغانستان در آن با آجندای مشخص اشتراک داشته باشند.

وی می‌گوید:

"موضوعات تجارتی، ایجاد فرصت‌های کاری و رشد تجارت از مسایلی اند که حکومت باید پالیسی‌های مشخص را طرح‌ریزی نماید، پروژه‌های را تطبیق نماید تا از آن عواید بدست آید و به مردم فرصت‌های کاری ایجاد شود."

با آنکه حکومت افغانستان همواره از رشد اقتصادی و مبدل ساختن این کشور به نقطه وصل تجارتی کشور‌های منطقه حرف می‌زند، اما آقای جیلانی حکومت را به‌خاطر کُندی رشد حکومتداری خوب و پیشرفت اقتصادی مورد انتقاد قرار داده می‌گوید که این همه جز ادعای بیش نبوده و هنوز هم فقر و بی‌کاری در این کشور بیداد می‌کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG