لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

فایز: روند ارزیابی شکایات‌ مربوط به حوزه کابل تکمیل و نتایج آن اعلام می‌گردد


صندوق‌های رأی انتخابات ولسی جرگه افغانستان
صندوق‌های رأی انتخابات ولسی جرگه افغانستان

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که در چند روز نزدیک روند ارزیابی شکایات‌ مربوط به حوزه کابل تکمیل و نتایج آن اعلام می‌گردد.

در حالی که شماری از ناظرین احزاب سیاسی و جامعه مدنی بر انتخابات ولسی جرگه روی لغو شدن انتخابات حوزه کابل تأکید دارند کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که در چند روز نزدیک ارزیابی تمام شکایات مربوط به حوزه کابل تکمیل شده و نتایج آن اعلام می‌گردد.

محمد بصیر فایز یکی از اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی روز پنجشنبه «۰۴ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که شکایات مربوط به حوزه کابل برای آن‌ها رسیده است و آن‌را به هدف ارزیابی دقیق به کمیسیون انتخابات ولایت کابل سپرده اند.

محمد بصیر فایز یکی از اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی
محمد بصیر فایز یکی از اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی

​آقای فایز گفت که ارزیابی این شکایات رو به تکمیل شدن است و نتایج آن در روزهای نزدیک اعلام می‌گردد.

او افزود:

"زمانی‌که لیست ابتدایی اعلام می‌شود دفتر ولایتی انتخابات ۱۵ روز صلاحیت دارد شکایات رسیده را ارزیابی کند و در مورد آن تصمیم بگیرد، کسی که متضرر شد قضیه‌اش به استیناف کمیسیون مرکزی می‌رود آن‌ها برای ما وقت بدهند که ما رأی پاک را از ناپاک جدا کرده می‌توانیم یا نه؟"

نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه حوزه کابل به تاریخ ۲۴ ماه جدی اعلام گردید و مسئولین کمیسیون شکایات انتخاباتی گفتند که ثبت شکایات دو روز و ارزیابی آن ۱۵ روز وقت می‌خواهد.

اما حمیرا حقمل معاون این کمیسیون با توجه به شکایات هفته گذشته در مصاحبه اختصاصی به رادیو آزادی گفته بود که آن‌ها فیصله‌شان را به تأخیر انداخته اند، ولی آن‌را لغو نکرده اند و هنوز هم ۹۵ درصد امکان لغو شدن انتخابات کابل دیده می‌شود.

حمیرا حقمل معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی
حمیرا حقمل معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی

​انتخابات ولسی جرگه به تاریخ ۲۸ میزان سال روان برگزار شد، اما نتایج آن تا بیش از دو ماه هم اعلام نگردید.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که عامل تأخیر در اعلام نتایج انتخابات بازشماری آرا بوده است.

این کمیسیون در سلسلۀ این ارزیابی‌ها نتایج هر ولایت را به گونه تدریجی اعلام کرد.

در جریان اعلام نتایج کمیسیون شکایات انتخاباتی، انتخابات کابل را مملو از تقلب خوانده و آن‌را لغو اعلام کرد.

پس از این اعلام، کمیسیون مستقل انتخابات تعهد کرد که آرای پاک را از ناپاک جدا می‌سازد و اسناد آن‌را به کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌سپارد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از این تعهد کمیسیون مستقل انتخابات، فیصله‌اش در مورد لغو ساختن انتخابات کابل را به تأخیر انداخت.

اما حالا برخی از ناظرین احزاب سیاسی و جامعه مدنی تأکید می‌کنند که کمیسیون شکایات انتخاباتی از لغو ساختن انتخابات عقب نشینی می‌کند.

از میان این احزاب و جامعه مدنی سید بشیر بشرمل رئیس دارالانشا حزب ملت متحد افغانستان گفت:

"کمیسیون شکایات انتخاباتی اسناد و مدارک داشت که انتخابات حوزه کابل را باطل ساخت، اسناد را که ماداریم، این انتخابات باطل شده‌است، پروسه انتخابات حوزه کابل به اساس برخی سازش‌ها به تأخیر افتاده، ما به کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوییم که ما را یک هفته قبل انتظار کرده بودید که شما موقف خود را اعلا م می‌کنید، چرا شما سکوت کردید؟"

یوسف رشید رئیس اجرائیه نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا روز گذشته به رادیو آزادی گفت که باورمند نیست که تمام شکایات به گونه درست آن ارزیابی شود.

یوسف رشید رئیس اجرائیه نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا
یوسف رشید رئیس اجرائیه نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا

​به‌گفته وی هرگاه این سلسله به گونه شفاف به پیش برده نشود مشکلات بزرگ را به وجود خواهد آورد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG