لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان: رئیس جمهور صلاحیت عزل محمد محقق را ندارد


آرشیف، محمد محقق
آرشیف، محمد محقق

حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان هشدار می‌دهد که ریاست جمهوری باید فرمان در باره عزل محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه را لغو کند و اگر حکومت وحدت ملی خلاف توافقات به اقدامات‌اش ادامه دهد، آنان مشورت‌ها در باره ایجاد حکومت مؤقت را آغاز می‌کنند.

محمد ناطقی سرپرست این حزب و رئيس كميسيون نظارت بر تطبيق موافقتنامه حكومت وحدت ملی در یک نشست خبری به روز جمعه گفت، عزل آقای محقق جنبه حقوقی و قانونی ندارد.

وی گفت:

"عزل کردن محمد محقق خلاف قانون است و هیچ مبنای حقوقی ندارد و برخلاف اصول و موافقتنامه است، استاد محقق بر اساس رأی میلیونی مردم در نظام و حکومت شریک شده‌است از همین‌رو برکناری محقق خلاف قانون بوده و از صلاحیت رئیس جمهور نیست."

آقای ناطقی می‌گوید که حکومت وحدت ملی مطابق توافق سیاسی قابل دوام است و زمانی‌که یک طرف از نظام حذف شود طرف دیگر نیز مشروعیت اش را از دست می‌دهد.

ریاست اجرائیه نیز گفته است، برکناری محمد محقق خلاف روحیه وحدت ملی بوده و بی‌ثباتی‌ها را تحریک خواهد کرد.

رئیس جمهور غنی روز پنج‌شنبه طی فرمانی، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی را از سمت‌اش عزل کرد.

آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

در فرمان رئیس جمهور آمده‌است که به تأسی از حکم فقره ۱۳) ماده (۶۴ قانون اساسی افغانستان، عزل محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی، منظور است.

در فقره ۱۳ ماده ۶۴ قانون اساسی آمده است: "تعيين، تقاعد، قبول استعفا و عزل قضات، صاحب منصبان قوای مسلح، پوليس و امنيت ملی و مأمورين عالی رتبه مطابق به احکام قانون از صلاحیت‌های رئیس جمهور می‌باشد."

اما در این مادۀ قانون از ریاست اجرائیه نام برده نشده‌است، زیرا تشکیل ریاست اجرائیه بر اساس قانون نه، بلکه بر بنیاد توافق‌نامه سیاسی میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله صورت گرفته است.

این ریاست زمانی تشکیل شد که انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ به دلیل ادعا‌های تقلب گسترده جنجالی شد و با پا در میانی جان کری وزیر خارجه پیشین امریکا، محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله دو کاندید پیشتاز این انتخابات حکومت توافقی را زیر نام وحدت ملی ایجاد کردند.

در همین حال سبحان مصاح معاون اتحادیه حقوقدانان افغانستان، خواست حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در باره لغو این فرمان را نادرست می‌خواند:

"نظر را که آن‌ها دارند که گویا رئیس جمهور دوباره فرمان اش را بگیرد نادرست است، زیرا آن‌ها خود شان پذیرفته اند که آنان بر اساس حکم رئیس جمهور ایجاد شده‌اند، از همینرو فرمان رئیس جمهور بجاست و وی عزل شده‌است."

آقای مصباح می‌گوید که ریاست اجرائیه خلاف قانون بر اساس یک تفاهم ایجاد شده اما رئیس اجرائیه و معاونین اش در فرمان رئیس جمهور جا دارند و آن‌ها نیز این موضوع را پذیرفته‌اند

به گفته وی، وقتی آن‌ها در فرمان رئیس جمهور جا دارند، پس رئیس جمهور صلاحیت عزل آن‌ها را نیز دارد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG