لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

وزارت معارف حمله نیروهای افغان بر مکاتب افغان ترک در بلخ را رد کرد


وزارت معارف افغانستان نشر گزارش‌ها مبنی بر حمله نیروهای امنیتی افغان بر مکاتب افغان ترک در ولایت بلخ را رد کرده می‌گوید، روند انتقال مدیریت مکاتب افغان ترک در آن ولایت به نهاد معارف ترکیه طور موفقانه انجام شده‌است.

نوریه نضهت نجرابی سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، روند انتقال مدیرت مکاتب سه ولایت هرات، جوزجان و بلخ به معارف ترکیه به گونه مسالمت آمیز و موافقانه به پایان رسیده‌است.

خانم نجرابی می‌گوید، قرار است این روند بسیار زود در کابل و کندهار نیز عملی گردد.

وی گفت:

"روند انتقال کاملاً به شکل مسالمت آمیز صورت گرفته و این‌جا کدام برخورد فزیکی میان نیروهای امنیتی و معلمین و متعلمین صورت نگرفته، فقط نیروهای امنیتی بخاطر تأمین امنیت مکاتب در ساحه دورتر از محل قرار داشتند و اصطلاحی که متأسفانه بکار برده شده که گویا نیروهای امنیتی حمله کردند این شایعات است که دامن زده می‌شود."

خانم نجرابی می‌گوید، پس از ختم روند انتقال مکاتب افغان ترک در افغانستان به نهاد معارف ترکیه، سهولت‌های بیشتر در بخش‌های افزایش مکاتب، معلمین ، لیلیه‌ها بورسیه‌های تحصیلی برای متعلمین بمیان خواهد آمد.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که معلمین و متعلمین مکاتب افغان ترک در ولایت بلخ گفته‌اند که شب گذشته پولیس آن ولایت بر این مکاتب حمله کرده و بشمول ۵۰ متعلم لیلیه، ۷ معلم ترک را با خود برده‌اند.

از سوی هم کمیته والدین شاگردان مکاتب افغان ترک و برخی استادان این مکاتب روز شنبه در یک نشست خبری در کابل عملکرد نیروهای امنیتی در ولایت بلخ را محکوم کردند.

یک تن از معلمان مکاتب افغان ترک در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

" متأثر هستم از این‌که وحشیانه داخل لیلیه لیسه‌های ما شده و الماری های شان را باز کردند. این یک عمل بسیار ناجایز است و حکومت چرا نمی‌تواند از چنین اعمال جلوگیری کند."

مکاتب افغان ترک از بیشتر از ده سال بدین‌سو در افغانستان فعالیت دارد اما پس از کودتای ۲۰۱۶ میلادی در ترکیه، حکومت آن کشور از حکومت افغانستان خواست تا مدیریت این مکاتب را به معارف ترکیه بسپارد زیرا حکومت ترکیه فتح الله گولن را که رهبری مکاتب افغان ترک را بر عده داشت متهم به سازماندهی این کوتاه کرده بود.

بعد از آن رویداد یعنی حدود یک سال قبل توافق‌نامه انتقال مدیریت مکاتب افغان ترک در افغانستان به معارف ترکیه میان وزارت‌های معارف هر دو کشور در کابل به امضا رسید.

گفته می‌شود پیش از این نیز شماری معلمین این مکاتب از سوی نیروهای امنیتی افغان بازداشت شده بودند و دو معلم آن از ۱۳ ماه بدین‌سو در بازداشت خانگی بسر می‌بُرد، اما به تازگی مسئولین مکاتب افغان ترک گفته‌اند که این دو به سویدن پیاهنده شده‌اند.

از سوی هم محمد اکرام سامع قوماندان امنیه بلخ در صحبت با رادیو آزادی هر چند انتقال مدیریت مکاتب افغان ترک در این ولایت را مسالمت آمیز می‌داند اما می‌گوید شمار افراد مشکوک بازداشت شده‌اند.

آرشیف، محمد اکرام سامع قوماندان امنیه بلخ
آرشیف، محمد اکرام سامع قوماندان امنیه بلخ

وی گفت:

"این مسئله روز گذشته کاملاً مسالمت آمیز تطبیق شد یک تعداد افراد مشکوک به قوماندانی امنیه انتقال شدند اما بعد از بررسی رها شدند اما شش تن از کارمندانی که از جمله استادان افغان ترک هستند تحت بازداشت هستند که بعد از تصمیم هیئت رهبری مقام ولایت در مورد آنان تصمیم گرفته خواهد شد."

آقای سامع می‌گوید این اقدام آنان به اساس خواست وزارت داخله انجام شده‌است.

خواستیم در این مورد نظر وزارت داخله را داشته باشیم اما آنان از ابراز نظر در این مورد خودداری کردند.

به اساس معلومات وزارت معارف افغانستان در حال حاضر ۱۲ مکتب افغان ترک در ولایات کابل، کندهار، هرات، بلخ و جوزجان فعالیت دارد.

ترکیه در بیش از یک دهه گذشته در بخش آموزش نیروهای افغان، اعمار ساختمان‌های مکاتب و تلاش‌های برقراری صلح در افغانستان همکاری کرده‌است.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG