لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

شورای صلح: تلاش‌های خلیل‌زاد برای گفتگوهای صلح قابل ستایش است


آرشیف/ خلیل‌زاد و طالبان
آرشیف/ خلیل‌زاد و طالبان

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، آنچه تا حالا میان مقامات امریکایی و طالبان مورد بحث قرار گرفته زمینه سازی برای آغاز گفتگوهای بین الافغانی بوده‌است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نتایج مذاکرات شش روزه‌اش با نماینده‌های طالبان در قطر را امروز با رهبری حکومت وحدت و شورای عالی صلح در میان می‌گذارد.

عطاالرحمان سلیم معاون شورای عالی صلح افغانستان روز یکشنبه با ابراز این مطلب به رادیو آزادی گفت، تلاش های انجام شده آقای خلیل‌زاد برای فراهم سازی زمینه گفتگوهای صلح میان حکومت و طالبان تا حالا قابل ستایش بوده است.

عطاالرحمان سلیم معاون شورای عالی صلح افغانستان
عطاالرحمان سلیم معاون شورای عالی صلح افغانستان

​آقای سلیم می‌گوید که مذاکرات میان حکومت این کشور و طالبان در موضوع صلح، یک مسئله اساسی و انکار ناپذیر است.

او افزود:

"آقای خلیل‌زاد انکشافات اخیر را با رهبران حکومت وحدت ملی، شورای عالی صلح و برخی چهره‌های مطرح کشور در میان گذاشته و اعتماد سازی می‌کنند تا زمینه را برای نشست و گفتمان بین الافغانی فراهم بسازد. موضوع که برای ما مهم است این‌که افغان‌ها بنشینند و در باره مسایل قابل بحث گفتگو کنند و به نتیجه برسند."

زلمی خلیل‌زاد پس از پایان گفتگوهای شش روزه با نماینده‌های طالبان در قطر گفته است که پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته و در رابطه به نتایج آن با مقامات افغان در کابل دیدار می‌کند.

در این حال برخی از منابع طالبان به آژانس خبری رویترز گفته اند که با مقامات امریکایی در مورد یک مسوده صلح به توافق رسیده اند و مطابق آن نیروهای خارجی در یک و نیم سال افغانستان را ترک خواهند کرد.

اما زلمی خلیل‌زاد در صفحه تویترش نوشته است، تا هنگامیکه در مورد همه مسایل توافق صورت نگیرد از جمله گفتگوهای بین الافغانی و آتش بس، در باره هیچ چیز توافق نخواهد شد.

در عین حال محمد داوود کلکانی معاون کمیسیون امور بین المللی ولسی جرگه هرچند پیشرفت ها در زمینه صلح را قابل توجه میداند اما میگوید که رسیدن به صلح در این کشور وابستگی به مذاکرات مستقیم میان حکومت و طالبان دارد.

او افزود:

"باید مذاکرات از طریق حکومت افغانستان با طالبان آغاز شود و امریکا منحیث ناظر و تضمین کننده در گفتگوها حاضر باشد، اگر صلح میان حکومت افغانستان، مردم و طالبان صورت نگیرد و با امریکا صلح شود بار دیگر زمینه جنگ های داخلی مساعد خواهد شد."

داوود کلکانی عضو ولسی جرگه افغانستان
داوود کلکانی عضو ولسی جرگه افغانستان

از سوی هم ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در نشست خبری در بروکسل از مذاکرات میان مقامات امریکایی و طالبان استقبال نموده و ابراز امیدواری کرده که این گفتگوها برای گفتمان بین الافغانی و صلح دایمی در افغانستان زمینه را فراهم سازد.

گفتگوهای اخیر میان امریکا و طالبان و پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه امیدواری ها در افغانستان را نیز افزایش داده و مردم توقع دارند که این مذاکرات هرچه زودتر به نتیجه مطلوب برسد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG