لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

قرار است نماینده‌گان امریکا و طالبان به تاریخ ۲۵م فبروری بار دیگر جلسه کنند


(راست) شیر محمد عباس ستانکزی نمایندۀ طالبان در نشست مسکو (چپ) زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان
(راست) شیر محمد عباس ستانکزی نمایندۀ طالبان در نشست مسکو (چپ) زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان

قرار است نماینده‌گان ایالات متحده امریکا و طالبان به تاریخ ۲۵م فبروری بار دیگر جلسه کنند.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان در کابل است و انتظار می‌رود یک ماه بعد باز هم با طالبان دیدار و گفتگو کند.

این موضوع را یک مقام وزارت خارجه قطر دیروز به آژانس خبری رویترز گفته و افزوده است که نماینده‌گان امریکا و طالبان به تاریخ ۲۵م فبروری جلسه می‌کنند.

به نوشته رویترز پلان دیدار بعدی زمانی طرح شد که نماینده‌گان دو جانب در دوحه دیدارهای داشتند که با تکمیل مسوده یک توافق میان دو جانب پایان یافت.

آقای خلیل‌زاد به روز شنبه وارد کابل شد و انتظار می‌رفت دیشب شام یکشنبه با رئیس جمهور غنی ببیند.

خلیل‌زاد گفته است تا زمانی‌که بالای همه چیز توافق شود روی هیچ چیز توافق نشده است و همه چیز شامل مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

طالبان گفته اند در گفتگوهای شش روزه روی خروج سربازان امریکایی از افغانستان و موضوعات دیگر پیشرفت‌های صورت گرفت، ولی به صحبت‌های بیشتر نیاز است.

پاکستان که ادعای فراهم ساختن زمینه مذاکرات طالبان با امریکا را می‌کند، مقامات نظامی و ملکی‌اش این مذاکرات را به منفعت پاکستان می‌دانند.

فواد چوهدری وزیر اطلاعات پاکستان دیروز در امارات متحده عرب به خبرنگاران گفت:

"ما می‌بینیم که بعد از یک سفر طولانی راهی راه درست هستیم. اگر معاملات افغانستان و امریکا و مذاکرات امریکا و طالبان موفق می‌شود، در نتیجه آن به پاکستان منفعت زیاد می‌رسد."

فواد چوهدری وزیر اطلاعات پاکستان
فواد چوهدری وزیر اطلاعات پاکستان

چوهدری افزود که پاکستان به تلاش‌ها جهت ایجاد ثبات در منطقه ادامه خواهد داد.

آصف غفور سخنگوی اردوی پاکستان نیز دیروز در وزیرستان شمالی اظهارات مشابه داشته به خبرنگاران گفت، صلح و ثبات افغانستان برای پاکستان با اهمیت است.

حکومت افغانستان می‌گوید تلاش امریکا این است که زمینه مذاکرات مستقیم حکومت با طالبان را فراهم سازد.

رئیس جمهور افغانستان که نقش کشورهای منطقه را بار بار از اهمیت خاص برای صلح افغانستان برخوردار دانسته هفته گذشته در فوروم اقتصادی جهان در شهر داووس سویس در رابطه با این‌که آیا مذاکرات امریکا با طالبان نتیجه خواهد داد؟

او گفت:

"از آن لحاظ نه، شاید موفقیت موجود باشد، مذاکرات موجود باشد و محتوای این گفتگو ها شریک شود. در مذاکراتی که منطقه شامل نباشد شاید تداوم نیابد."

رئیس جمهور غنی در شهر داووس سویس
رئیس جمهور غنی در شهر داووس سویس

آقای غنی این را هم گفته است که صلح یک ضرورت است و جنگ باید پایان یابد، ولی اینکه تاریخ مشخصی را به‌دست آورد کار سادۀ نیست.

شورای عالی صلح افغانستان، ولسی جرگه و شماری زیاد از افغان‌ها از نشست‌های خلیل‌زاد با طالبان استقبال نموده و تأکید دارند که طالبان باید به طور مستقیم با حکومت افغانستان وارد مذاکره شوند.

XS
SM
MD
LG