لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

مخالفت پاکستان در برابر تحصیلات پشتون های قبایل در افغانستان!


برخی از اعضای پارلمان پاکستان می گویند که اسلام آباد نباید در برابر تحصیلات پشتون های قبایل در افغانستان مخالفت کند.

در حالی که برخی از اعضای پارلمان پاکستان ادعا دارند که اسلام اباد خرسند نیست که جوانان قبایل پشتون در آن سوی دیورند در افغانستان به تحصیلات عالی پبردازند، اما وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گوید که اتباع کشور های منطقه و جهان میتوانند با پوره کردن شرایط تحصیلی افغانستان، در تمامی پوهنتون ها و موسسات عالی افغانستان تحصیل کنند.

فیصل امین سخنگوی این وزارت ورز چهارشنبه به رادیو آزادی چنین گفت:

فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی
فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی

"این که ده ها کشور میزبان محصلین ما است ما هم آماده هستیم که میزبان محصلان کشور های همسایه و جهان باشیم، آنان میتوانند با تکمیل کردن معیار ها، در پوهنتون های افغانستان شامل شوند، امتیاز اش اینست که از تحصیل به سویه لیسانس و ماستری مستفید میشوند."

این در حالیست که محسن داوور عضو پارلمان پاکستان و یکی از اعضای بنیاد پشتون تحفظ مومنت در یک اعلامیه خبری گفته است پس از آن که وزارت تحصیلات عالی افغانستان زمینه تحصیلات برای جوانان پشتون آن سوی دیورند را اعلان کرد، ارگان های مخابراتی پاکستان سیم کارت های آنعده از جوانانی را مسدود کرد که میخواستند درخواستی، اسناد تعلیمی و دیگر مواد را به آدرس اعلان شده بفرستند.

تحصیلات جوانان پشتون آن سوی دیورند در افغانستان چیزی تازه نیست، ده ها سال قبل در زمان حاکمیت محمد ظاهر شاه جوانان پشتون از آنسوی دیورند در مکتب های رحمان بابا و خوشحال خان مشغول تعلیم بودند و حتا در پوهنتون ها تحصیل کرده اند.

شماری از کارشناسان می گویند که با توجه به وضعیت بدی امنیتی منطقه، اگر زمینه تحصیل برای جوانان قبایل پشتون در افغانستان فراهم میشود در کنار این که قوم دو طرف خط دیورند با هم نزدیک میشوند، دز زمینه تامین صلح نیز موثر خواهد بود.

میر سردار زدران یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که پاکستان نباید در این زمینه مخالفت کند.

او افزود:

"این یک اقدام نیک است، قوم ها را نزدیک می کند، در مناطقی که زمینه تحصیلات فراهم نیست و جوانان بی تعلیم مانده اند، پاکستان باید جلو این اقدام را نگیرد زیرا هر انسان حق دارد در هر جا که خواسته باشد تحصیل کند."

وی تعلیم و تحصیل را بهترین گزینه برای حل مشکلات منطقه میداند.

به گفته وی، مشکلات جاری عامل عمده اش پایین بودن سطح تعلیم و تحصیل بوده است.

وی تاکید دارد که حکومت ها نباید جلو تحصیل جوانان را در هرجا که باشد، بگیرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG