لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۳

شش استاد ترکی هنوز هم در قید حکومت افغانستان قرار دارند


ده روز از حمله پولیس بلخ بر مکاتب افغان‌ترک در مزارشریف می‌شود، اما از سرنوشت استادان دستگیر شده ترکی در این حمله خبری در دست نیست.

پولیس بلخ ده روز پیش نیمه‌های شب پنج شنبه بر مکاتب اناث و ذکور افغان ترک در مزارشریف یورش برد که در نتیجه آن حدود ۱۰۰ تن را به شمول معلمین، شاگردان و خدمه‌های این مکاتب بازداشت کرد.

پولیس و سارنوالان بعد از انجام ۱۲ ساعت تحقیق همه افراد دستگیر شده را بجز از شش تبعه ترکی رها کردند.

سرحات، جمال، صالح، چنگیز، اسماعیل و مصطفی الیار شش استاد ترکی مکتب افغان‌ترک در مزارشریف هستند که ده روز پیش از سوی پولیس بلخ دستگیر شدند.

همکاران این استادان ترکی از بی‌سرنوشتی و زندانی بودن، آنان نگران اند.

شکرالله صمدی یکی از استادان مکتب افغان‌ترک مزارشریف در این باره گفت:

"استادان ترک ما که شش نفر هستند، آن‌ها هنوز هم در قید قوماندانی امنیه قرار دارند و برای ما دلیل هم نگفته‌اند که چرا؟ از میان شش تن از استادان دو تن مجرد هستند دیگران همه با خانواده‌های‌شان اینجا بودند، اعضای خانواده آنان تا به حال با مشکل مواجه نیستند."

در این میان پولیس بلخ پس از بازداشت و ۷۲ ساعت تحقیق، از زندانی بودن و چگونگی سرنوشت این افراد ابراز بی‌اطلاعی می‌کند.

عادل شاه عادل سخنگوی پولیس بلخ در رابطه گفت:

"پولیس نمی‌تواند که یک فرد را از ۷۲ ساعت بیشتر همراه خود نگه دارد. این‌ها به بخش‌های مربوط تسلیم می‌شوند، اگر قضیه جنایی باشد سارنوالی آنرا تسلیم می‌شود."

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ بر خلاف ادعا مسئولان پولیس می‌گوید که این افراد بر اساس یک تفاهم میان حکومت افغانستان با دولت ترکیه طبق خواست اداره مرکزی از سوی پولیس بلخ دستگیر شده و تحت نظارت قرار دارند.

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ
منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ

وی افزود:

"ما در مورد شش نفر از استادان ترکی که در مزارشریف در حالت بی‌سرنوشتی قرار دارند، فعلاً انتظار هدایت دولت مرکزی را خصوصاً وزارت خارجه و مقام عالی ریاست جمهوری را داریم. این افراد فعلاً در جای مصون هستند، اما تحت نظارت پولیس قرار دارند."

با آنکه اداره محلی بلخ در قسمت استرداد و یا رهایی این شش تبعه ترکی انتظار هدایت وزارت خارجه و یا هم ریاست جمهوری را دارد، اما صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه گفته است که رسیدگی به این مسئله مربوط به نهادهای عدلی و قضایی کشور می‌باشد.

با این همه سارنوالان مؤظف برای تحقیق روی دوسیه‌های این شش تبعه ترکی نمی‌خواهند در رابطه به چگونگی سرنوشت این استادان افغان‌ترک به رسانه‌ها معلومات بدهند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG