لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

خواست کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از کمیسیون شکایات انتخاباتی!


آرشیف/ صندوق های رای دهی
آرشیف/ صندوق های رای دهی

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، کمیسیون شکایات انتخاباتی به‌خاطر اعلام نتایج نهایی ۱۵ ولایت باقی‌مانده باید هرچه زودتر فیصلۀ بررسی‌هایش در این مورد را به دسترس این کمیسیون قرار دهد.

عبدالعزیر ابراهیمی معاون سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه «۱۵ دلو ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، کمیسیون مستقل انتخابات تمام اسناد و شواهد را به کمیسیون شکایات سپرده، اما هنوز هم کمیسیون شکایات فیصله بررسی‌هایش در پیوند به اعلام نتایج ولایات باقی‌مانده را در اختیار آنان قرار نداده‌است.

عبدالعزیر ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
عبدالعزیر ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی افزود:

"ما امیدوار هستیم که هرچه زودتر کمیسیون شکایات انتخاباتی یافته‌های شانرا نهایی کرده به ما بفرستند تا ما مطابق به آن نتایج نهایی ولایات باقی‌مانده را اعلام کنیم و قسمی که شما هم می‌دانید این پروسه زمانگیر شد و به هیچ عنوان چنین موارد بهانه شده نمی‌تواند."

به‌گفته آقای ابراهیمی، تا کنون نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه ۱۸ ولایت اعلام شده و به شمول کابل از ۱۵ ولایت دیگر باقی مانده‌است.

آقای ابراهیمی می‌گوید، لیست نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه پس از اعلام به کمیسیون شکایات سپرده شده بود تا این کمیسیون در زمان تعیین شده و مطابق قانون اعتراضات در این مورد را بررسی کرده و نتایج آنرا دوباره به کمیسیون مستقل انتخابات بسپارد.

انتخابات ولسی جرگه افغانستان در ۲۸ و ۲۹ ماه میزان سال جاری خورشیدی برگزار گردید، اما تأخیر در اعلام نتایج این انتخابات با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده‌است.

پیش از این اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه به‌طور مقطعی با واکنش تند مردم، جامعه مدنی و نهاد‌های ناظر انتخاباتی مواجه گردیده بود.

حالا تأخیر در اعلام نتایج نهایی ولایات باقی‌مانده انتخابات ولسی جرگه نیز کمیسیون مستقل انتخابات را نگران ساخته‌است.

از سوی هم عبدالبصیر فایز یک تن از کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی در صحبت با رادیو آزادی گفت، بررسی‌های پنج ولایت به شمول لوگر، غور، بادغیس، پکتیا و هرات تکمیل شده و از بقیه ولایات هم در آینده تکمیل می‌گردد.

عبدالبصیر فایز یک تن از کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی
عبدالبصیر فایز یک تن از کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی

​وی گفت:

"ما تلاش می‌کنیم به اساس زمان تعیین شدۀ قانونی، کارهای خود را تمام کنیم و حالا از پنج ولایت تکمیل شده و ما آن را در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار می‌دهیم و با توجه به حجم شکایات این پروسه زمانگیر است."

از سوی هم نجیب‌الله احمدزی رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات و یک تن از کارشناسان مسایل انتخاباتی می‌گوید، عدم همآهنگی میان کمیسیون‌های انتخاباتی سبب تأخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه شده‌است.

وی تأکید می‌کند که کمیسیون‌های انتخاباتی باید به‌خاطر تأمین شفافیت کامل نتایج نهایی را در همآهنگی با یکدیگر کار کنند تا نتایج نهایی این انتخابات برای مردم و کاندیدان قابل قبول باشد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG