لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

کمیسیون انتخابات می‌خواهد تا بررسی شکایات ولایات باقی مانده برایش فرستاده شود


آرشیف/ لوگوی کمیسیون‌‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی
آرشیف/ لوگوی کمیسیون‌‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی

کمیسیون مستقل انتخابات از کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌خواهد تا هرچه زودتر نتایج بررسی شکایات ولایات باقی مانده را برای این کمیسیون بفرستد.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، منتظر نتایج بررسی‌های کمیسیون شکایات است تا نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه را اعلام کند و به این روند نقطه پایان بگذارد.

ذبیح‌الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه «۰۸ دلو ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، نتایج بررسی و رسیده‌گی به شکایات ولایات نورستان، کنر، خوست، فاریاب بدخشان و فراه از سوی کمیسیون شکایات برای آنان فرستاده شده و تا دو روز دیگر نتایج نهایی این ولایات اعلام خواهد شد.

ذبیح الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات
ذبیح الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات

​او افزود:

"تا کنون نتایج بررسی و رسیده‌گی نهایی شش ولایت دیگر نیز از سوی کمیسیون شکایات برای ما رسیده‌است و خواست ما از کمیسیون این است که با توجه به زمان، نتایج کابل و دیگر ولایات را نیز برای ما بفرستد تا نتایج نهایی آن اعلام و به این روند پایان داده شود."

تا کنون کمیسیون مستقل انتخابات نتایج نهایی ۱۲ ولایت را اعلام کرده است.

اعلام نتیجه ابتدایی و نهایی این ولایات، اما از سوی کمیسیون مستقل انتخابات با اعتراض‌های گسترده‌‌ای به همراه بوده‌است.

در اعتراض‌های روزهای اخیر در شماری از ولایات به ویژه کابل، نامزدان معترض کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات را به معامله‌گری‌های پولی در بدل رأی متهم کرده اند و خواستار برگزاری دوبارأ انتخابات در کابل استند، آنچه کمیسیون این اتهام را رد می‌کند.

در این میان شکایات که در پیوند به انتخابات کابل در دسترس کمیسیون شکایات انتخاباتی قرار گرفته به‌گفته این کمیسیون به اندازه زیاد استند که بررسی و رسیده‌گی به این شکایت‌ها تا یک ماه دیگر زمان خواهد گرفت.

این کمیسیون همچنان می‌گوید، کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون اسناد در پیوند به شکایت‌های نامزدان معترض پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه را به آنان نفرستاده است.

کمیسیون شکایات همچنان می‌گوید که نتایج کابل نهایی نیست و پس از رسیده‌گی و بررسی شکایات، در این زمینه دیده شود که چه فیصله خواهند کرد.

با این همه کمیسیون شکایات انتخاباتی از رسیده‌گی جدی به شکایات‌ انتخاباتی سخن می‌زند و می‌گوید، نتایج ابتدایی ولایات نهایی نیست و ممکن در آن تغییر پدید آید.

علی رضا روحانی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی

علی رضا روحانی سخنگوی این کمیسیون می‌افزاید:

"تا کنون نتایج نهایی ۱۸ ولایت را فرستاده ایم و تا آخر هفته شش ولایت دیگر نیز فرستاده می‌شود و اکثر ولایات نتایج نهایی‌شان به پایان می‌رسد تنها کابل و چند ولایت دیگر که نتایج ابتدایی آن اعلام شد می‌مانند، اعتراض نه‌تنها در کابل، بلکه در تمام ولایات وجود دارد و تا حدودی برحق هم است، اما این‌جا بحث ما قناعت نیست، بلکه قانونیت است تا حق به حقدار برسد."

شماری از ناظران انتخابات می‌گویند یکی از علت‌های که انتخابات ولسی جرگه را به چالش کشانید، عدم هماهنگی میان دو کمیسیون بوده است.

یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان این‌جا بررسی‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی را نیز چندان خوشبیبانه نمی‌بیند و می‌گوید در نتیجه‌ای نهایی شماری از ولایات‌ با وجود شکایات از تقلب و تخلف‌های که وجود داشته است، تغییر چندانی پدید نیامده‌ و نگرانی ناظران بر این است که مبادا در برابر آرای مردم و حق نامزدان معترض در آن کمیسیون عدالت تأمین نگردد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG