لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

در نشست مسکو طالبان و برخی چهره‌های سیاسی افغانستان دور یک میز با هم ملاقات کردند


نشست مسکو
نشست مسکو

برای اولین بار نماینده‌گان طالبان و شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان دور یک میز در مسکو با هم دیدار و ملاقات کردند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان از اولین سخنرانان این نشست خطاب به طرف‌های دخیل در پروسه صلح گفت، صلح این کشور به دست خود افغان‌ها است.

او افزود:

"صلح افغانستان در حقیقت به دست خود مردم افغانستان است، اگر ما اقدام کنیم هیچ بیرونی برای ما تحمیل کرده نمی‌تواند."

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

نشست مسکو که از سوی افغان‌های مقیم روسیه برگزار شده در آن برخی چهره‌های سیاسی افغانستان از جمله، حامد کرزی، محمد یونس قانونی، محمد محقق، عطا محمد نور، محمد اسماعیل خان و برخی از سیاسیون دیگر اشتراک دارند.

در این نشست شماری از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز شرکت کرده اند و قرار است برای دو روز سه شنبه و چهار شنبه با هم روی ختم جنگ و تأمین صلح در افغانستان گفتگو کنند.

پیش از این نیز حدود سه ماه قبل نشست مشابۀ در روسیه برگزار شده بود و در آن یک هیئت از شورای عالی صلح اشتراک کرده بود.

پیش از این حکومت افغانستان گفته است که این نشست نمی‌تواند پروسه صلح افغانستان را کمک کند و به همین دلیل هیئت حکومت در این نشست اشتراک نکرد.

اما شورای عالی صلح افغانستان گفته که امیدواری‌های وجود دارد که چنین نشست‌های که میان افغان‌ها برگزار می‌شود بتواند راه را برای گفتگو ها میان طالبان و حکومت باز کند.

شیر محمد عباس ستانکزی نماینده طالبان در نشست مسکو اظهار داشت که طالبان خواهان رهایی زندانیان خود از بند حکومت افغانستان و همچنان بیرون شدن نام اعضای این گروه از لیست‌های سیاه است.

ستانکزی در اظهارات‌اش در این نشست به قانون اساسی افغانستان اشاره کرده گفت، قانون اساسی فعلی قابل قبول طالبان نیست.

شیر محمد عباس ستانکزی نماینده طالبان در نشست مسکو
شیر محمد عباس ستانکزی نماینده طالبان در نشست مسکو

​به گفته وی، باید قانون اساسی جدید تدوین و تصویب شود.

آقای ستانکزی افزود:

"قانون اساسی موجودۀ اداره کابل قابل اعتبار نیست، چون از غرب کاپی شده و تحت سایۀ اشغال برای ملت افغانستان تحمیل شده است، این قانون نه‌تنها جوابگوی افغان‌ها نیست و همچنان نمی‌تواند عملی شود چون مواد آن مبهم و متضاد است، لهذا قانون اساسی فعلی یک مانع بزرگ در برابر صلح است."

اما محمد یونس قانونی عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی که در این نشست اشتراک کرده قانون اساسی فعلی را یکی از دستآورد های افغانستان خوانده گفت:

"در ۱۸ سال گذشته قانون اساسی جدید افغانستان که بهترین و اسلامی‌ترین قانون اساسی در منطقه است، تدوین شد و تا امروز مرعی‌الاجرا است، اما بدون تردید قسمی که ستانکزی صاحب گفتند هم تعدیل‌پذیر است و هم نیاز به اصلاح دارد، با صراحت باید بگویم که همه مردم افغانستان معتقد بر این نیستند که افغانستان در اشغال است."

محمد یونس قانونی عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی
محمد یونس قانونی عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی

​از سوی دیگر محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان که پیش از این از معاونیت ریاست اجرائیه از سوی رئیس جمهور عزل شده بود، در نشست مسکو از او به‌عنوان معاون ریاست اجرائیه نام برده شد.

آقای محقق در سخنرانی‌اش در این نشست خطاب به طالبان گفت، اگر حکومت افغانستان هم در چنین نشست‌ها سهم نمی‌گیرد باید طرف‌های دخیل در جنگ با پایان نشست مسکو به سوی آتش‌بس بروند.

فوزیه کوفی عضو ولسی جرگه افغانستان نیز از سخنرانان نشست مسکو بود و اظهار داشت که در مذاکرات صلح باید حقوق و دستآورد های زنان نادیده گرفته نشود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG