لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

پایان مهلت کانگرس به قصر سفید در مورد قتل خاشقجی!


جمال قاشقجی خبرنگار عربستان سعودی که در داخل قونسلگری این کشور در استانبول کشته شد.
جمال قاشقجی خبرنگار عربستان سعودی که در داخل قونسلگری این کشور در استانبول کشته شد.

رئیس جمهور ایالات متحده امریکا امروز با ختم موعدی روبروست که کانگرس کشورش برای عکس‌العمل در مورد این که آیا ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی دست داشته، برای وی تعیین کرده‌است.

قانونگذاران امریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخوا مسوده را مطرح کردند که عاملان قتل جمال قاشقجی را تحریم و بخشی از کمک‌های نظامی به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن را محدود می‌کند.

سناتور لیندسی گراهام از حزب جمهوریخوا که یکی از تهیه کننده‌های این مسوده‌است با صدور یک بیانیه گفته که هر چند ریاض یک متحد استراتژیک است، اما رفتار ولیعهد آن کشور از جهات مختلف بی‌احترامی به قضیه قتل جمال قاشقجی بوده است.

این مسوده در حالی مطرح شده که مجلس سنای امریکا تا امروز هشتم فبروری به قصر سفید مهلت داده که در مورد نقش احتمالی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی به سناتوران گزارش دهد.

تا هنوز روشن نیست که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا که رابطه بسیار نزدیک با ولیعهد عربستان سعودی دارد گزارشی را در این مورد تهیه کرده یا خیر؟

آرشیف، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا حین مصافحه با محمد سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی
آرشیف، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا حین مصافحه با محمد سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا روابط نزدیک با عربستان سعودی بخصوص با محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دارد، با آن که پس از آن که ریاض گفت که جمال خاشقجی در داخل قونسلگری این کشور بگونه سهوی به قتل رسیده‌است، آقای ترمپ از متهم کردن ولیعهد عربستان سعودی در این رابطه خودداری کرد و گفت که نمی‌خواهد روابط مهم اقتصادی‌اش را با ریاض صدمه برساند.

امریکا یکی از متحدان نزدیک عربستان سعودی در جنگ علیه شورشیان حوثی در یمن است، سناتوران امریکایی از رئیس جمهور ترمپ خواسته‌اند که در صورت متهم شدن ولیعهد عربستان به قتل آقای خاشقجی، واشنگتن نباید به حمایت‌اش از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن ادامه دهد.

از سوی دیگر اگنس کالامرد گزارشگر خاص سازمان ملل متحد هفتم فبروری بعد از سفر به ترکیه گفت، شواهد بر قتل "وحشیانه و قبلاً پلان شده" جمال خاشقجی خبرنگار سعودی در سال ۲۰۱۸ میلادی در داخل قونسلگری عربستان در شهر استانبول دلالت می‌کند.

این در حالیست که روزنامه نیویارک تایمز به نقل از مقامات استخباراتی امریکا گفته است که محمد بن سلمان ولیعهد پُر قدرت عربستان سعودی در یک مکالمه تیلیفونی در سال ۲۰۱۷ میلادی به یک دستیارش گفته بود که اگر جمال خاشقجی از امریکا دوباره عربستان باز نگردد، با مرمی عقب وی خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG