لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

خواست شماری از مسئولان نهادهای جامعه مدنی و فعالان زن از حکومت در مورد صلح!


نقشه افغانستان همرای با پیام صلح
نقشه افغانستان همرای با پیام صلح

شماری از مسئولان نهادهای جامعه مدنی و فعالان زن در افغانستان از حکومت خواستند تا در پروسه صلح به آنان سهم داده شده و نظریات شان مد نظر گرفته شود.

اعضای گروه کاری جامعه مدنی، شبکه منطقوی زنان و کمیته داد خواهی زنان بر شریک ساختن جزئیات نشست های صلح با مردم از سوی حکومت تاکید کرده و خواهان حضور فعال شان در این پروسه شدند.

حمیرا ثاقب یک عضو گروه کاری مشترک جامعه مدنی در نشست که به روز شنبه زیرنام (صلح با حفظ ارزش ها مشارکت شهروندان) در کابل برگزار شده بود اعلامیه مشترک این نهادها را به خوانش گرفت که در بخش از آن چنین آمده بود.

حمیرا ثاقب یک عضو گروه کاری مشترک جامعه مدنی
حمیرا ثاقب یک عضو گروه کاری مشترک جامعه مدنی

او افزود:

"با توجه به این که در پیش نشست‌های مذاکرات صلح نماینده جامعه مدنی و زنان حضور فعال و معنی‌دار نداشتند و هیچ گونه معاملات با آنان شریک ساخته نشده است بناً عدم حضور نماینده‌گان واقعی مردم و جامعه مدنی مخصوصاً زنان و یا ضعیف بودن نقش آن‌ها در پروسه صلح از نگرانی های جدی جامعه مدنی، زنان و فعالان حقوق بشر است."

زرقا یفتلی مسئول کمیته دادخواهی زنان در این نشست از حکومت، جامعه جهانی و طرف های درگیر خواست که دستآوردهای زنان را در مذاکرات حفظ کرده و بخاطر بدست آوردن امتیاز آن‌را به معامله نگیرند.

این اظهارات در حالی مطرح میگردد که اخیراً گفتگوهای صلح نسبت به هر وقت دیگر داغ‌تر شده و به شمول حکومت افغانستان برخی از کشورهای جهان و منطقه نیز در این راستا تلاش دارند.

این بار نخست نیست که فعالان زن در افغانستان از حضور کمرنگ شان در پروسه صلح ابراز نگرانی کرده و خواهان بیشتر شدن نقش شان در این پروسه استند، بلکه قبل از این نیز چنین نگرانی های را مطرح کرده اند.

در این حال ریاست اجرائیه افغانستان میگوید که حکومت تلاش ها در خصوص صلح را همواره در مشوره با اقشار مختلف کشور به پیش برده و نقش جامعه مدنی و زنان نیز از نظر بدور نمانده است.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در مورد به رادیو آزادی گفت:

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

​"قسیمکه شما می بینید در جمع هیئت مذاکره کننده هم بخش از خانم ها حضور دارند و همچنان در بورد عالی مشورتی صلح هم حضور خانم ها محسوس است ما امیدواریم که بتوانیم نقش خانم ها و جامعه مدنی را در این راستا برجسته تر بسازیم و نقش شان برای ما مهم است."

این در حالیست که برخی از فعالان زن در یک نشست جدا گانه دیگر در کابل نیز از حضور کمرنگ زنان در پروسه صلح ابراز نگرانی کرده و در ضمن تاکید کردند که حکومت به طالبان تا زمانی مشروعیت سیاسی ندهد که سلاح شان را به زمین نگذاشته اند.

جامعه مدنی و زنان افغانستان تاکید میکنند که تضمین دستآوردهای یک‌ونیم دهه اخیر مردم افغانستان در مذاکرات صلح، فقط از طریق حضور فعال و تصمیم گیرنده جامعه مدنی و زنان، در روند مذاکرات امکان پذیر است.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG