لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

استقبال شورای عالی صلح از اظهارات اخیر زلمی خلیل‌زاد!


سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

پس از اظهارات تازه زلمی خلیلزاد در مورد این‌که سعی می‌شود پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان با طالبان توافق صلح صورت گیرد شورای عالی صلح می‌گوید که خواهان در عمل پیاده شدن این سخنان است.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا می‌گوید که تلاش‌های نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان قابل قدر است و آنان نیز امیدوار اند که هر چه زودتر گفتگوهای رو در رو میان حکومت و گروه طالبان آغاز گردد.

آقای طاهری روز شنبه "۲۰ دلو ۱۳۹۷" به رادیو آزادی گفت که صلح خواست همه افغان‌ها بوده و در این زمینه هیچ فرصت را از دست نمی‌دهند.

وی گفت:

"ما از هر تلاش همآهنگ استقبال می‌کنیم و کارهایی‌که از سوی داکتر صاحب خلیلزاد به نمایندگی از امریکا به پیش می‌رود در همآهنگی با ماست، ما بخاطر سرعت بخشیدن روند صلح و آغاز مذکرات میان حکومت افغانستان و طالبان که تصمیم گیر خواهد بود هیچ فرصت و راه ممکن را از دست نمی‌دهیم."

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان روز جمعه در انستیتوت صلح در واشنگتن گفته که امیدوار است توافق صلح پیش از برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان با طالبان به دست آید.

آقای خلیلزاد می‌گوید که توافق صلح زمینه بهتر و صلح آمیز برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری را که قرار است در ۲۹ سرطان سال پیشرو راه اندازی شود و هم‌چنان فرصت اشتراک طالبان در این انتخابات را نیز فراهم خواهد ساخت.

زلمی خلیلزاد هم‌چنان اظهار داشته که آنان خواهان برقراری آتش‌بس زود هنگام در افغانستان هستند اما به گفته وی طالبان طرفدار آتش‌بس نیستند چون می‌خواهند از آن بحیث یک وسیله نفع ببرند.

قرار است مرحله تازۀ از گفتگوهای صلح میان مقامات امریکایی و طالبان که امیدواری‌های زیادی نیز برای آن وجود دارد، تا حدود دو هفته دیگر در قطر آغاز گردد.

در عین حال عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه می‌گوید که تمام جناح‌ها در افغانستان خواهان صلح هستند اما وی تأکید می‌کند که توافق صلح با طالبان باید سطحی و گذرا نباشد:

عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه افغانستان
عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه افغانستان

"امیدوار هستم صحبت‌هایی‌که آقای خلیلزاد انجام داده بتواند قناعت همه طرف‌ها را فراهم بسازد و از آن حمایت می‌کنیم. امیدوار هستیم کاری نشود که خدا ناخواسته توافق بسیار سطحی و بدون در نظر گرفتن همه جناح‌ها صورت بگیرد و در آینده مشکلات دیگری را به میان آورد."

طالبان پیش از این مذاکره با حکومت افغانستان را رد کرده‌اند و حاضر نشدن این گروه به گفتگو با حکومت تا هنوز یکی از چالش‌های عمده فرا راه روند صلح این کشور خوانده می‌شود.

اما زلمی خلیلزاد که چند بار به نمایندگی از امریکا با طالبان گفتگو کرده می‌گوید، به نظر می‌رسد که طالبان نیز در حضورداشت چند جناح دیگر با حکومت افغانستان گفتگو کنند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG