لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۳

سپیدار: بیرون شدن نیروهای خارجی بالای روحیه نظامیان افغان تاثیر نخواهد داشد


فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می گوید، بیرون شدن نیرو های خارجی از این کشور در میدان های جنگ بالای روحیه نظامیان افغان تاثیر نخواهد داشت.

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می گوید، جنگ این کشور از سوی نظامیان افغان رهبری و مدیریت می شود و بار جنگ نیز به شانه های همین نیرو ها است.

فریدون خوزون معاون سخنگوی این ریاست روز شنبه «۲۷ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، امریکا حق دارد هر وقتی که خواسته باشد نیروهایش را از افغانستان بیرون کند.

آقای خوزون می گوید، بیرون کردن بیش یک هزار سرباز امریکایی از افغانستان در میدان های جنگ این کشور تاثیر منفی وارد نخواهد کرد.

آرشیف/ نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف/ نیروهای امریکایی در افغانستان

​او افزود:

"بیرون شدن نیرو‌های امریکایی از افغانستان به پروسه صلح ارتباط ندارد، این که جنگ از سوی نیرو‌های افغان به پیش برده می شود در میدان‌های جنگ بالای نظامیان افغان هیچ تاثیری نخواهد داشت، حالا هم مسئولیت جنگ به دوش نیرو‌های افغان است و در آینده نیز خواهد بود."

آقای خوزون اضافه می کند، آنچه بسیار مهم است همکاری ایالات متحده امریکا با افغانستان است.

به گفته وی افغانستان انتظار دارد تا نیرو‌هایش در میدان‌های جنگ تجهیز و تقویت شوند.

این در حالی است که جنرال جوزف ووتل قوماندان عمومی قوماندانی مرکزی امریکا به تازه‌گی گفته است، ممکن امریکا حدود بیش از یک هزار عسکر خود را از افغانستان بیرون کند.

ووتل اما در باره شمار دقیق این عساکر و تاریخ خروج آن‌ها چیزی نگفته است.

این جنرال امریکایی به آژانس رویترز گفته است که تصمیم بر کاهش عساکر در افغانستان با تلاش‌های جاری صلح ربطی ندارد.

به گفته وی، پیشنهاد بیرون کردن عساکر را جنرال سکات میلر قوماندان عمومی نیرو‌های امریکایی در افغانستان مطرح کرده و هدف این است تا از امکانات نظامی امریکا به گونه منصفانه کار گرفته شود.

وزارت دفاع امریکا گفته است که در افغانستان ۱۴۰۰۰ عسکر دارد.

پیش از این امریکا از بیرون کردن نیمی از عساکرش از افغانستان یاد آوری کرده بود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا چند روز پیش در بیانیه سالانه‌اش در کانگرس بر کاهش سربازان کشورش در افغانستان تاکید کرده است.

ترمپ گفته که به پیشرفت مذاکرات با طالبان می بیند و بر اساس آن این تصمیم را خواهد گرفت که تا چه حد سربازانش را کاهش دهد.

برخی نظامیان و سیاسیون امریکایی و همچنان مقام‌های افغان پیش از این با موضوع بیرون کردن عساکر امریکایی از افغانستان مخالفت کرده اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اخیراً با فرستادن یک نامه به همتای امریکایی‌اش بر باقی ماندن شمار قابل ثیر نیرو‌های امریکایی در این کشور، پیشنهاد کرده است.

در همین حال برخی اعضای کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه افغانستان می گویند، تا زمانی که مسئله صلح با طالبان یک طرفه نشود، نیرو‌های امریکایی باید از این کشور بیرون نشوند.

خالد پشتون یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت:

خالد پشتون یک عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه
خالد پشتون یک عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه

او افزود:

"بیرون شدن نیرو های امریکایی یک مسئله قابل تشویش است، اگر نیرو های خارجی پیش از تامین صلح و در شرایط فعلی بیرون شوند این مسئله در ذهن مردم انعکاس منفی خواهد داشت، در این بخش باید از دقت بیشتر کار گرفته شود چون به جای این که به پروسه صلح کمک کند شاید ضرر برساند."

آقای پشتون می گوید، اگر بدون دلیل نیرو های امریکایی با عجله از افغانستان بیرون شوند، طالبان به موقف قبلی خود تاکید می کند و پروسه صلح را پیچیده‌تر خواهد کرد.

نیرو های امریکایی در حال حاضر در چوکات ماموریت حمایت قاطع بیشتر مصروف مشوره و آموزش نیرو های افغان اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG