لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۱

استقبال ریاست اجرائیه از فیصله تمدید ماموریت نظامی جرمنی در افغانستان


آرشیف/ قصر سپیدار کابل
آرشیف/ قصر سپیدار کابل

ریاست اجرائیه افغانستان از فیصله اخیر پارلمان جرمنی که براساس آن ماموریت نظامی این کشور برای یک سال دیگر در افغانستان تمدید شد، استقبال می کند.

در حالی که جنرال جوزف ووتل قوماندان قوای مرکز امریکا در شرق میانه از خروج بیش از یک هزار سرباز این کشور از افغانستان سخن زده اما پارلمان جرمنی، ماموریت نظامی این کشور را برای یک سال دیگر در افغانستان تمدید کرده است.

ریاست اجرائیه افغانستان ضمن استقبال از این فیصله پارلمان جرمنی، حضور نیروهای این کشور در افغانستان را برای آموزش نیروهای امنیتی افغان و مبارزه با تروریزم مهم میداند.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز شنبه به رادیو آزادی گفت که هنوز هم افغانستان و منطقه با تهدید تروریزم روبه‌رو است که نیاز است تا در برابر آن مبارزه مشترک صورت گیرد.

فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
فریدون خوزون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

او افزود:

"کشور های که در چوکات ماموریت حمایت قاطع در افغانستان نیرو دارند، آنها نیرو های امنیتی افغان را آموزش میدهند و در بخش تجهیزات همکاری می کنند، به هر اندازه که این حمایت و همکاری ادامه یابد به نفع افغانستان است، تروریزم هنوز هم در افغانستان و منطقه موجود است، برخی اهداف وجود دارد که حضور نیرو های بین المللی در اینجا محسوس میشود."

به گفته وی هرچند تمامی مسئولیت جنگ را اکنون نیروهای امنیتی افغان به عهده دارند اما برای تقویت و تجهزات بیشتر حضور نیروهای خارجی یک ضرورت است.

این در حالیست که پارلمان جرمنی در حضور صدراعظم این کشور، ماموریت نظامی جرمنی را برای یک سال دیگر در افغانستان تمدید کرده است.

براساس این تصمیم، نیروهای جرمنی در چوکات ماموریت حمایت قاطع به آموزش و حمایت نیروهای امنیتی افغان ادامه میدهند.

پارلمان جرمنی همچنان است که صد سرباز دیگر نیز در افغانستان اضافه میشود.

اکنون ۱۲۰۰ سرباز جرمنی در چارچوب ماموریت حمایت قاطع در افغانستان مصروف آموزش و مشوره دهی به نظامیان افغان هستند.

ماموریت نظامی آلمان در افغانستان همه ساله از سوی پارلمان این کشور تمدید می‌شود.
در همین حال، باری عارض یکی از کارشناسان نظامی، تمدید شدن ماموریت نظامیان جرمنی در افغانستان را به خاطر آموزش و حمایت بیشتر نیروهای امنیتی افغان موثر میداند.

باری عارض کارشناس امنیتی
باری عارض کارشناس امنیتی

او افزود:

"شک نیست که نیروهای جرمنی در افغانستان در بخش امنیت، انکشاف، همکاری های اقتصادی و آموزش نیرو های امنیتی افغان زیاد کار کرده اند، از همینرو حضور شان یک ضرورت است، اما باید متوجه باشیم که حضور آن‌ها به گفتگو های جاری صلح رابطه دارد."

این در حالیست که جنرال جوزف ووتل قوماندان قوای مرکز امریکا در شرق میانه گفته است که ایالات متحده شاید بیش از یک هزار سرباز خود را از افغانستان خارج کند.

جنرال جوزف ووتل در ۱۵ فبروری در صحبت با خبرگزاری رویترز گفته است خروج این تعداد عساکر امریکایی از افغانستان با تلاش‌های جاری صلح در این کشور ارتباط ندارد.

به گفته او این تصمیم به اساس پیشنهاد جنرال اسکات میلر قوماندان عمومی قوای ناتو و امریکا در افغانستان گرفته شده است و هدف اینست که امریکا تا چه حد می تواند با صرفه جویی فعالیت مؤثر را در افغانستان انجام بدهد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG