لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۸

گروه طالبان: در هیئت امریکایی مقامی به سویهء ملا برادر حضور ندارد


آرشیف، دفتر گروه طالبان
آرشیف، دفتر گروه طالبان

انتظار می‌‍رود پنجمین دور گفتگو های صلح میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان در قطر جایکه دفتر این گروه مستقر است، دوشنبه پیشرو آغاز شود.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان رهبری هیئت امریکایی و شیر محمد عباس ستانکزی سرپرست دفتر قطر رهبری هیئت گروه طالبان را به عهده خواهند داشت.

پیش از این انتظار می‌رفت که ملا برادر معاون سیاسی طالبان که چندی پیش از زندان پاکستان رها شد، رهبری گفتگو با هیئت امریکایی را بدست گیرد اما خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از مقام‌های طالبان گزارش داد که ملا برادر به دلیل نداشتن اسناد سفر و اختلاف میان رهبری طالبان برسر نقش دقیق او در این گفتگوها نمی‌تواند به قطر برود.

در واکنش به این گزارش، ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی گروه طالبان معرفی می‌کند با نشر یک اعلامیه امروز ۲۲ فبروری گفت که در مذاکرات پیشرو در تشکیل هیئت امریکایی، مقامی به سویه ملا برادر وجود ندارد.

او گفته است که مذاکرات قطر به روز دوشنبه انجام خواهد شد و این مذاکرات موفق خواهد بود، اما او از دادن جزئیات بیشتر در این مورد خودداری کرده‌است.

در اعلامیه جدید طالبان تأکید شده که تیم مذاکره کننده طالبان که چندی پیش از سوی ملا برادر تعیین شد صلاحیت پیشبرد گفتگو ها با هیئت امریکایی را دارد.

ملا عبدالغنی برادر چندی قبل بنابر مشوره ملا هبت الله رهبر یک گروه چهارده نفری جدید مذاکره کننده را معرفی کرد که شمولیت نام انس حقانی در آن که اکنون در زندان افغانستان است سر و صدا های زیادی را برپا کرد و ریاست امنیت ملی افغانستان گفت که انس حقانی در زندان است و برای رهایی او هیچ تصمیمی گرفته نشده‌است.

در این تیم چهارده نفری شیر محمد عباس ستانکزی در رأس هیئت قرار دارد و از مولوی ضیا الرحمان مدنی، مولوی عبدالسلام حنفی، شیخ شهاب الدین دلاور، عبدالطیف منصور، ملا عبدالمنان عمری، مولوی امیر خان متقی، ملا محمد فاضل مظلوم، ملا خیر الله خیر خواه، مولوی مطیع الحق، ملا محمد انس حقانی، ملا نورالله نوری، مولوی محمد نبی عمری و ملا عبدالحق وثیق به عنوان اعضای هیئت نام برده شده‌است.

یک منبع طالبان بشرط افشاء نشدن نامش روز جمعه به رادیو آزادی گفت که برخی اعضای تیم مذاکره کننده هنوز از پاکستان به قطر نرسیده‌اند.

انتظار می‌رود امیر خان متقی، عبدالمنان عمری، عبدالطیف منصور و مطیع الحق برای اشتراک در دور پنجم گفتگوهای صلح با هیئت امریکایی از پاکستان به قطر بروند.

منبع طالبان در صحبت با رادیو آزادی، اشتراک امیر خان متقی رئیس دفتر ملا هبت الله رهبر این گروه، عبدالمنان عمری برادر ملا عمر و اکنون رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان، عبدالطیف منصور وزیر پیشین زراعت طالبان و مطیع الحق فرزند مولوی یونس خالص و سابق قوماندان قول اردوی رژیم طالبان در هرات را بسیار مهم خوانده‌است.

این افراد نه تنها که در تیم مذاکره کننده با هیئت امریکایی شامل اند بلکه افراد شامل در تیم‌های تخنیکی دو طرف نیز اند.

منبع طالبان به رادیو آزادی گفت که یکروز پیش از نشست روز دوشنبه میان هیئت مذاکره کننده و نماینده‌های طالبان در قطر، نخست به روز یکشنبه تیم‌های تخنیکی دو جانب با هم دیده و روی برخی موارد مهم مانند تعیین شدن جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان و هم‌چنان ارائه تضمین از سوی طالبان برای استفاده نشدن خاک افغانستان از سوی گروه های تروریستی بحث خواهند کرد.

با آنکه گفتگو ها میان هیئت امریکایی و نماینده های طالبان در مورد تأمین صلح افغانستان است اما کسی به نمایندگی از حکومت افغانستان در این مذاکرات دعوت نشده‌است.

حکومت افغانستان همواره تأکید کرده که گروه طالبان باید در مذاکرات مستقیم با نماینده‌های حکومت وحدت ملی حاضر شوند و از همین‌رو حکومت چندی پیش یک تیم دوازده نفری مذاکره کننده را نیز ایجاد کرد.

اما گروه طالبان همواره گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده و گفته‌ است که طرف مذاکره این گروه امریکایی هاست.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در سفر اخیرش به افغانستان اوایل هفته جاری گفت نیاز است تا حکومت افغانستان تیم مذاکره کننده وسیع تر و قوی را برای مذاکره با طالبان ایجاد کند.

حکومت افغانستان اخیراً گفت که در صورت نیاز تیم مذاکره کننده دوازده نفری تغییر خواهد کرد و هم‌چنان حکومت اعلام کرد که یک لویه جرگه مشورتی را بتاریخ 26 ماه حوت در کابل دایر می‌کند که هدف آنرا ایجاد اجماع در رابطه به صلح خوانده‌است.

گزارش: فرشته نگاه

XS
SM
MD
LG