لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

دیدار هیئت طالبان با نماینده‌گان امریکا در پاکستان لغو شد


(راست) شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت مذاکره کنندۀ طالبان در مسکو (چپ) زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان
(راست) شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت مذاکره کنندۀ طالبان در مسکو (چپ) زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان

در جریان سفر زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان به کشورهای جهان و منطقه که روی صلح افغانستان بحث می‌شود، جلسۀ پلان شده در پاکستان لغو شد.

طالبان دیشب در اعلامیۀ گفته‌اند که نام‌های اکثر اعضای هیئت مذاکره کنندۀ این گروه در لیست سیاه ملل‌متحد است و سفر کرده نمی‌توانند.

طالبان مأیوسی‌شان را در این زمینه ابراز کردند.

طالبان قبلاً اعلان کرده بودند به تاریخ ۱۸ فبروری در اسلام‌آباد و ۲۵ فبروری در دوحه با هیئت امریکایی دیدار و گفتگو می‌کنند.

زلمی خلیل‌زاد دیروز در کابل بود جایی‌که در آن قبل از ظهر با رئیس اجرائیه و شام با رئیس جمهور غنی دیدار کرد.

بر اساس تقسیم اوقات کاری آقای خلیل‌زاد قرار بود وی از کابل به اسلام‌آباد و بعداً به دوحه سفر کند.

آژانس خبری رویترز گزارش می‌دهد که طالبان به روز ۱۸ فبروری یعنی امروز پلان داشتند در اسلام‌آباد در کنار دیدار با نماینده‌گان امریکا با ولیعهد سعودی هم ببیند که مشغول دیدار از اسلام‌آباد است.

شهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی
شهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی

شهزاده محمد بن سلمان ناوقت دیروز وارد پاکستان شد جایی‌که قرار است در آن با مقامات پاکستانی دیدار کند.

پاکستان پیش از این به اتهام داشتن لانه‌های امن تروریستان و اقدام نکردن این کشور علیه آن با فشارهای شدید اقتصادی از سوی امریکا مواجه شده‌است و سعودی پروژه‌های به ارزش ۲۰ میلیارد دالر را با آن امضا می‌کند.

ولیعهد سعودی گفت، پاکستان در آیندۀ نزدیک نقش مهم خواهد داشت.

در حالی‌که دیدار وی از اسلام‌آباد ادامه داشت تلویزیون العربیه مصاحبۀ با عمران خان را نشر کرد که در آن صدراعظم پاکستان از تلاش‌های صلح افغانستان یاد کرد.

آرشیف، عمران خان صدراعظم پاکستان

وی گفت:

"ما می‌خواهیم در همکاری با عربستان سعودی نقش خود را در خاموش ساختن آتش افروخته شده در کشورهای اسلامی ادا کنیم، چنانچه پاکستان حال برای زمینه‌سازی مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان نقش ایفا می‌کند، یعنی فراهم ساختن زمینۀ ختم این جنگ ۱۷ ساله. ما می‌خواهیم نقش خود را ادا کنیم."

حکومت افغانستان ادعا کرده که با دعوت طالبان به پاکستان برای صحبت با نماینده‌گان امریکا، حاکمیت ملی افغانستان نقض شده‌است.صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

​صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت:

"اعضای این هیئت زیر تحریم سازمان ملل قرار دارند و این اقدام نقض صریح و آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان است، مسئله حاکمیت ملی ما برای ما خط قرمز است و این موضوع را بسیار جدی پی‌گیری می‌کنیم و به سازمان ملل به‌خاطر آن شکایت نیز کرده‌ایم."

در این حال انتظار خادم یک کارشناس امور بین‌المللی افغان لغو شدن گفتگوهای صلح در پاکستان را مثبت نمی‌داند و می‌گوید، لغو این سفرها، تلاش‌ها برای ایجاد اعتماد را از بین می‌برد و پروسۀ گفتگوهای صلح را کند می‌سازد.

XS
SM
MD
LG