لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

نهادهای ناظر انتخاباتی: افراد مسلکی در لیست ارائه شده به حکومت وجود دارند


یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا
یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا

شماری نهادهای ناظر انتخاباتی می گویند، افراد مسلکی و با تجربه در لیست ارائه شده از سوی نهادهای جامعه مدنی به حکومت افغانستان وجود دارد اما کاندیدان ریاست جمهوری در گزینش آنان دقت بیشتر نمایند.

پس از انتقادها بالای لیست ۱۵ نفری نامزدان کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی از سوی نهادهای جامعه مدنی به ریاست جمهوری حالا برخی نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند، افراد شامل در این لیست مسلکی هستند اما در زمان گزینش آن‌ها باید از دقت لازم کار گرفته شود.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، کاندیدان ریاست جمهوری باید از میان لیست جامعه مدنی و احزاب سیاسی در کرسی کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی افراد شایسته را تعیین نمایند.

او افزود:

"در انتخابات داخل کاندیدان دقت صورت بگیرد در میان آنان افرادی هستند سابقه کار را با کمیسیون های انتخاباتی داشته اند اما باز هم می گویم که ۱۵ نفر از لحاظ تمام بگروند ظرفیت و توانایی ها یکسان نیستند و این مسئله ارتباط می گیرد به انتخاب که در میان کاندیدان صورت می گیرد و آنان چگونه می توانند افراد درست شایسته را از میان افرادیکه از سوی جامعه مدنی و احزاب سیاسی معرفی شده‌اند انتخاب کنند."

این در حالیست که شب گذشته معیاد سپردن لست نامزدان کرسی های کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی به پایان رسیده است.

نهاد های جامعه مدنی مربوط به انتخابات لیست ۱۵ نفری را به‌خاطر گزینش کرسی کمیسیون های انتخاباتی به ریاست جمهوری سپرده اند.

هفته گذشته طرح تعدیل قانون انتخابات پس از تصویب در کابینه توسط رئیس جمهور غنی توشیح و اجرایی شد که پس از توشیح آن، ریاست جمهوری افغانستان اعلان کرد که کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی برکنار شده‌اند.

براساس قانون جدید انتخابات، احزاب سیاسی که در وزارت عدلیه ثبت باشند و همچنان جامعه مدنی مربوط به انتخابات باید فهرست ۹۰ تن را در اختیار ریاست جمهوری قرار دهند تا رئیس جمهور از میان آنها ۱۳ تن را به حیث کمیشنران و دو تن دیگر را به حیث روسایی دالاانشاهای کمیسیونهای انتخاباتی تعیین کند.

در قانون انتخابات آمده است که در تعیین کمیشنران باید توازن قومی و سمتی در نظر گرفته شود و از ۱۵ تن که معرفی می‌ شوند باید ۵ تن آنان را زنان تشکیل بدهد.

از سوی هم نجیب الله احمدزی رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات در صحبت با رادیو آزادی گفت، افراد شامل در این لیست تجربه کافی نداشته و توانایی کار کردن در کمیسیون های انتخاباتی را ندارند.

نجیب الله احمدزی رئیس پیشین کمیسیون انتخابات
نجیب الله احمدزی رئیس پیشین کمیسیون انتخابات

او افزود:

"در میان لیست ۱۵ نفری که از سوی نهاد های مدنی ترتیب شده فقط دو یا سه نفر آنها تجربه کاری انتخاباتی را دارند بقیه آنان غیر مسلکی هستند فکر نکنم که این افراد مدیریت درست کرده بتوانند و انتخابات خوب برگزار شود."

آقای احمدزی همچنان گفت اگر در گزینش کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی دقت صورت نگیرد انتخاب آینده ریاست جمهوری با چالش به همراه بوده و نتایج آن برای مردم قابل قبول نخواهد بود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG