لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

امیدواری‌های کابل برای مرحله تازۀ گفتگوها میان مقامات امریکایی و طالبان در قطر!


آرشیف/ دفتر نماینده‌گان طالبان در هند
آرشیف/ دفتر نماینده‌گان طالبان در هند

مرحلۀ پنجم گفتگوها میان مقامات امریکایی و طالبان در قطر امیدواری‌های را در کابل نیز به میان آورده‌است.

در کنار مردم عام حکومت افغانستان نیز توقع دارد که این مرحلۀ از مذاکرات میان امریکا و طالبان، زمینه را برای گفتگوهای بین‌الافغانی فراهم سازد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز سه شنبه «۰۷ حوت ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، آنان امیدوار هستند که این دور گفتگوها در قطر سبب انعطاف‌پذیری در بین طالبان گردد و این گروه برای مذاکرات با حکومت افغانستان آماده شود.

او افزود:

"ما امیدوار هستیم که این نشست‌ها بالاخره در زمینۀ گفتگوهای رو در رو میان حکومت و طالبان ما را کمک کند، میان طالبان در موضوع مذاکره با حکومت انعطاف به وجود آید و از راه مذاکره و گفتگو شاهد پایان جنگ در افغانستان باشیم."

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

مرحله پنجم گفتگوها میان زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و هیئت طالبان روز دوشنبه در دوحه پایتخت قطر آغاز شد.

در این دور گفتگوها ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان نیز اشتراک دارد و آقای خلیل‌زاد دیروز در تویترش نوشت که با ملا برادر دیدار داشته است.

در چند ماه گذشته چهار دور مذاکرات میان مقامات امریکایی و طالبان صورت گرفته و هر دو طرف پذیرفته اند که پیشرفت‌های مهمی در آن وجود داشته است.

اما مرحلۀ کنونی گفتگوها میان مقامات امریکایی و طالبان نسبت به مراحل قبلی مهم پنداشته می‌شود، به‌خاطر که ملا عبدالغنی برادر از مقامات با صلاحیت طالبان در آن حضور دارد و ممکن دو طرف به برخی توافقات مهم نیز دست یابند.

عبدالحکیم مجاهد عضو هیئت اجرایی و مشاور شورای عالی صلح افغانستان نیز به همین موضوع اشاره می‌کند.

آقای مجاهد به رادیو آزادی گفت که وی مطمئن است که طالبان هم‌زمان با برخی توافقات با امریکا، با حکومت افغانستان نیز وارد گفتگو می‌شوند.

او افزود:

"پالیسی تحریک اسلامی طالبان نیز این نیست که هرگز با حکومت افغانستان مذاکره نخواهد کرد، بلکه پالیسی آنان این است که نخست باید با امریکا در بارۀ مسایلی صحبت کنند که مربوط آنان است، مسایل که با مردم، ملت و حکومت افغانستان ارتباط دارد در مورد آن گفتگو خواهد شد و تحریک طالبان بالاخره با حکومت مذاکره خواهد کرد."

عبدالحکیم مجاهد عضو هیئت اجرایی و مشاور شورای عالی صلح افغانستان
عبدالحکیم مجاهد عضو هیئت اجرایی و مشاور شورای عالی صلح افغانستان

گفتگوهای رو در رو میان حکومت افغانستان و گروه طالبان برای موفقیت روند صلح بسیار مهم پنداشته می‌شود، اما طالبان تا هنوز برای مذاکره با حکومت این کشور ابراز آماده‌گی نکرده اند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز دیروز در نشستی در کابل، طالبان را در برابر روند صلح مانع دانست و گفت که این گروه نمی‌خواهد که با حکومت افغانستان گفتگو کند.

اما طالبان پیش از این گفته اند که نخست باید در مورد بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان با امریکا به نتیجه برسند و پس از آن افغان‌ها با هم گفتگو خواهند کرد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG