لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

شورای صلح و مقامات پیشین طالب: نشست جاری قطر میان امریکا و طالبان تاهنوز پیشرفتی ندارد


آرشیف/ دفتر سیاسی طالبان در قطر
آرشیف/ دفتر سیاسی طالبان در قطر

شورای عالی صلح و برخی از مقامات پیشین طالبان می‌گویند که نشست جاری قطر میان امریکا و طالبان هنوز هم هیچ پیشرفتی ندارد.

در حالی که گفتگو های صلح میان زلمی خلیل‌زاد و هیئت طالبان در قطر، امروز وارد دومین روز شد، شورای عالی صلح و برخی از مقامات پیشین طالبان می‌گویند که هنوز هم شاهد هیچ نوع پیشرفتی در این نشست نیستند.

قاضی محمد امین وقاد یکی از اعضای هیئت اجرائیوی شورای عالی صلح روز چهار شنبه «۰۸ حوت ۱۳۹۷ » در صحبت با رادیو آزادی یک بار دیگر خواست فراهم شدن زمینه مذاکرات بین‌الافغانی را از این نشست مطرح کرد.

قاضی محمد امین وقاد یکی از اعضای هیئت اجرائیوی شورای عالی صلح
قاضی محمد امین وقاد یکی از اعضای هیئت اجرائیوی شورای عالی صلح

​او افزود:

"ما خواهان مذاکرات بین‌الافغانی با طالبان هستیم و در همین مذاکرات بین‌الافغانی موضوع روی موضوع آتش‌بس و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بحث شود تا کنون در مذاکرات صلح در قطر هیچ پیشرفتی دیده نمی‌شود، اما ببینیم که در چند روز آینده چه پیشرفتی صورت خواهد گرفت، ما از طالبان می‌خواهیم تا مذاکرات بین‌الافغانی حاضر شوند."

این در حالیست که دور پنجم گفتگوهای زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ امریکا برای صلح افغانستان با هیئت طالبان در قطر دیروز در دوحه مرکز قطر آغاز و امروز هم ادامه دارد.

با آن که از روز نخست نشست جزئیات نشر نشده، اما طالبان می‌گویند به این دور گفتگو ها خوشبینی دارند تا به یک توافق در زمینه خروج نیرو ها و تضمین از جانب طالبان که افغانستان علیه حمله بر کشور دیگری استفاده نخواهد شد، بی‌انجامد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر به آژانس خبری اسوشیتد پرس گفته است، هنگامی که خروج نیرو های امریکایی از افغانستان مکمل شد و حکومت اسلامی در افغانستان به قدرت رسید، نیازی به جنگ نیست و صلح حکم فرما خواهد شد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

​وی همچنان گفته است که با برقراری صلح، افراد مسلح طالبان در اردوی ملی شامل خواهند شد.

امیدواری حکومت و شورای عالی صلح این بود که گفتگوهای جاری صلح در قطر بتواند راه را برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی و آتش‌بس هموار سازد، اما به اساس گزارش‌ها در نشست دیروز در زمینه پرداخته نشده است.

از سوی هم سید اکبر آغا رئیس شورای راه نجات افغانستان نیز می‌گوید که در نشست جاری قطر پیشرفتی به چشم نمی‌خورد، اما با توجه به حضور هیئت‌های با صلاحیت دو طرف، ممکن این نشست زمینه را برای یک توافق فراهم سازد.

او افزود:

"تا کنون در نشست قطر پیشرفتی که توقع می‌رفت صورت نگرفته است، اما امیدواری‌ها زیاد است که امروز و فردا پیشرفتی شود. تحلیل ما این است که این بار از دو طرف کسانی اشتراک دارند که صلاحیت تصمیم گیری دارند."

سید اکبر آغا رئیس شورای راه نجات افغانستان
سید اکبر آغا رئیس شورای راه نجات افغانستان

با آن که در این اواخر تلاش برای صلح سرعت گرفته است، اما چیزی که حکومت افغانستان و امریکا از این تلاش‌ها توقع دارند آغاز مذاکرات مستقیم حکومت و طالبان می‌باشد که تا کنون صورت نگرفته است.

ولی دخیل شدن ملا برادر در دور پنجم مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان امیدواری‌ها در خصوص آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را بیشتر ساخته است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG