لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

اصطلاحات و عبارات که به‌خاطر اخذ رشوه در برخی ادارات دولتی استفاده می‌شوند


آرشیف/ تصویر جنبه تزئینی دارد
آرشیف/ تصویر جنبه تزئینی دارد

با توجه به تلاش‌ها در راستای مبارزه با فساد اداری در افغانستان هنوز باشنده‌های کابل می‌گویند، برخی کارمندان دولتی با کار گرفتن اصطلاحات از آنان رشوه اخذ می‌کنند.

  • پیسه چای،
  • شیرینی‌ام‌ را بده،
  • چرا رموز را نمی‌دانی
  • و خودت را شور بده از جمله اصطلاحاتی است که در برخی از دفاتر دولتی به‌خاطر گرفتن رشوه استفاده می‌شود و این مسئله مردم را نگران ساخته است.

شماری باشنده‌های کابل روز چهارشنبه «۰۸ حوت ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفتند، کارمندان حکومتی با بیان این عبارت‌ها و رموز برای آنان می‌فهمانند که باید پول بدهند.

آرشیف/ شماری از باشنده‌گان کابل
آرشیف/ شماری از باشنده‌گان کابل

بلال یک تن از این افراد که به‌خاطر اجراء کارش به یکی از ادارات دولتی رفته برخورد مسئولان آن اداره را چنین بیان می‌کند.

او افزود:

"یکی از روزها من در یکی از نواحی شهر کابل مراجعه کردم، اصطلاحات‌شان این بود که یکی از کارمندان نواحی به یکی از همکارانش گفت که دندان‌های این نفر را من برس کردیم، از نفری بعدی را شما برس کنید، یا اصطلاحات دیگر دارند که می‌گویند هیچ رموز را نمی‌فهمند، بده قلمانه را یا خود را شور بده این اصلاحاتی است که به‌خاطر رشوه کار می‌گیرند."

بلال می‌گوید، هر وقتیکه آنان به‌خاطر اجراء کارهای‌شان به ادارات دولتی مراجعه می‌کنند تا زمانیکه پول ندهند کار‌شان اجرأ نمی‌شود.

پیش از این شماری نهاد‌های جامعه مدنی و اعضای پارلمان نیز از موجودیت فساد و گرفتن رشوه در ادارات دولتی شکایت کرده بودند.

دیده‌بان شفافیت افغانستان نیز قبلاً گفته بود که هنوز هم در وزارت‌های معارف، وزارت معادن و نهاد‌های عدلی و قضایی فساد موجود است.

این در حالیست که رئیس جمهور غنی هم گفته است که مبارزه با فساد اداری در اولویت‌های حکومت قرار دارد.

از سوی هم جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که این اداره به‌خاطر شناسایی و گرفتاری چنین افراد اقداماتی را روی دست گرفته است.

او افزود:

"به‌خاطر جلوگیری از اتفاق چنین جرایم یا جلوگیری از جرم رشوه از یک طرف دولت تدابیرو قوانین دارد و از سوی دیگر به‌خاطر شناسایی و گرفتاری این افراد و اشخاص لوی سارنوالی اقداماتی را روی دست دارد و در این مورد برای مردم افغانستان آگاهی دهی هم صورت گرفته، در صورت مواجه شدن با چنین موارد لوی سارنوالی را در جریان بگذارند."

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان
جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان

آقای رسولی می‌گوید، در چند ماه اخیر به چندین قضیۀ اخذ رشوه رسیده‌گی صورت گرفته است.

سخنگوی لوی سارنوالی از مردم می‌خواهد تا با مواجه شدن با چنین رویداد با شماره ۱۸۰ در تماس شده و مسئولان را در جریان بگذارند.

در عین حال وحیدالله ترون رئیس مرکز هماهنگی جامعه مدنی افغانستان، با آنکه از تلاش‌ها به هدف ایجاد اصلاحات در نظام و مبارزه با فساد اداری تقدیر می‌نماید، اما تطبیق عملی آن را از مهم‌ترین اصل خوانده و روی آن تأکید می‌کند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG