لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

اشرف غنی: ترجیج دادن منافع شخصی نسبت به منافع ملی سبب حیف و میل کمک‌ها شد


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

رئیس جمهور غنی می‌گوید بی‌عدالتی و عملی نه شدن قانون در برابر فساد پیشه گان در سال‌های گذشته سبب شده که جهان از افغانستان در باره چگونگی هزینه کمک‌هایش می‌پرسد و اکنون این کشور باید به آن پاسخ دهد.

آقای غنی که در نشست زیرنام روز بین‌المللی مبارزه با فساد سخن می‌زد، تأکید کرد که برای ریشه کن سازی فساد در افغانستان باید جهان با این کشور همگام شود و بسیج ملی برای مبارزه با این پدیده در افغانستان را نیز نیاز جدی می‌خواند.

رئیس جمهور غنی گفت:

"میلیاردها دالر اینجا آمد اما چرا آب ما، زیربناهای ما و سرک‌های ما ساخته نشد؟ زیرا که ما پول‌ها را مدیریت نه کردیم منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح دادیم و حالا نتیجه آن همین است که جهان از ما می‌پرسد که ما خو همرایتان کمک کردیم شما برای خود چه کردید و ما باید به این پرسش جواب دهیم."

آقای غنی پدیده فساد را میراث سال‌های گذشته برای حکومت خودش می‌خواند و می‌گوید با وجود میلیاردها دالر کمک جهان به افغانستان، هنوز زیربناها و جاده‌های این کشور بازسازی نشده‌اند.

به گفته آقای غنی حضور فساد پیشه گان که به گفته او منافع شخصی‌شان را تا منافع ملی در سال‌های گذشته ترجیح داده و عدالت را زیرپا گذاشتند سبب شد که کمک‌های جهان در جای مناسب هزینه نه شود.

با این همه؛ اما آقای غنی از دستآورها در کار مبارزه با فساد سخن می‌زند و شفافیت در قراردادهای بزرگ به ویژه قراردادهای امنیتی و در بند زندان افتادن شماری از مقام‌های نظامی را فشردۀ از دستآوردهایش در راستای مبارزه با فساد می‌گوید.

رئیس جمهور غنی می‌گوید کسانی‌که حکومت را در کار مبارزه با فساد به انتقاد می‌گیرند، بیشتر منافع شخصی و گروهی‌شان را در خطر یافته‌اند.

آقای غنی در حالی فساد را عامل پاسخگو قرار گرفتن افغانستان در نزد جهان می‌خواند که این کشور در روزهای پایانی ماه گذشته میلادی گواه نشست ژینو بود، نشستی که در آن افغانستان برای نمایندگان اشتراک کننده ۶۲ کشور جهان دستآوردهایش را در بخش‌های گونه گون بازگو کرد.

عملی شدن یکی از تعهدات حکومت افغانستان در نشست بروکسل که مبارزه با فساد بود، سبب شد که به گفته ریاست جمهوری در نشست ژینو این کشور کمک ۵۰۰ میلیون یورو را از جهان به دست آورد.

اکنون جان بس سفیر ایالات متحد امریکا در افغانستان هر چند از ادامه حمایت افغانستان از سوی جهان سخن می‌زند؛ اما می‌گوید نیاز است تا فهمیده شود کمک‌های که برای این کشور صورت می‌گیرد چگونه هزینه می‌شوند.

جان بس سفیر ایالات متحد امریکا در افغانستان
جان بس سفیر ایالات متحد امریکا در افغانستان

وی می‌گوید:

"ما همه می‌دانیم که فساد در افغانستان جلو پیشرفت‌های اقتصادی را گرفته است، همین گونه به باورمندی شهروندان در این کشور نیز زیان می‌رساند، افغانستان برای مبارزه با فساد یک چارچوب ایجاد کرده که ریشه‌های فساد را دریابد؛ اما برای پدید آوردن اصلاحات حکومت به تنهایی کار کرده نمی‌تواند، ما در این راستا باید با آنان همکار باشیم، حمایت ما با افغانستان ادامه دارد؛ اما نیاز است تا بدانیم کمک هایی‌که صورت می‌گیرد چگونه هزینه می‌شوند."

آقای جان بس می‌گوید بر بنیاد قانون جدید امریکا کسانی‌که در فساد دخیل استند در برابر آنان تحریم‌های اقتصادی وضع خواهد شد و نزد امریکا دیگر جای ندارند.

از سوی دیگر، تدامیچی یاماموتو نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید، آن تعهداتی که افغانستان در راستای مبارزه با فساد کرده‌است را باید عملی سازد و اهداف کلیدی را برای از میان برداشتن فساد و پیشرفت در این کشور تعیین کند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG