لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

ارگ: مشوره‌ها برای آوردن تغییرات در تیم مذاکره کنندۀ حکومت آغاز شده‌است


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان مشوره‌ها برای آوردن تغییرات در تیم ۱۱ نفره مذاکره کنندۀ حکومت با طالبان را آغاز کرده است.

در حالی که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان سرگرم گفتگو با نماینده‌گان طالبان در قطر است، در کابل نیز تلاش‌ها برای ایجاد یک تیم قوی گفتگو کنندۀ صلح، جریان دارد.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، برای آوردن تغییرات در تیم گفتگو کنندۀ صلح، مشوره‌ها با جناح‌های مختلف آغاز شده است.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز پنجشنبه «۰۹ حوت ۱۳۹۷» در این باره به رادیو آزادی گفت:

"به‌خاطری که پروسۀ صلح به وجه خوب به پیش برود در همان وقتی که هیئت مذاکره کننده اعلان شده بود، اشاره شده بود که این هیئت قابل توسعه و تغییر است، در مراحل مختلف پروسه صلح ارزیابی می‌شود همه چیز دیده می‌شود که ما هیئت و مؤثریت تیم مذاکره کننده تا چه حد باشد، کار سر این جریان دارد و مشوره‌ها آغاز شده تا در تیم مذاکره کنندۀ صلح دولت افغانستان تغییراتی که لازم است وارد شود."

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهور افغانستان
هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهور افغانستان

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان سرگرم دور پنجم گفتگو با نماینده‌گان سیاسی طالبان در قطر است.

آقای خلیل‌زاد به تازه‌گی در صفحه تویتر خود نوشته است، در حالی که مذاکرات میان مقامات امریکا و نماینده‌های طالبان جریان دارد در کابل نیز روی ایجاد یک تیم گفتگو کنندۀ صلح پیشرفت شده است.

ظاهراً اشارۀ خلیل‌زاد به اظهارات مسئولان ارگ ریاست جمهوری مبنی بر آوردن تغییرات در لیست هیئت مذاکره کننده‌است.

حکومت افغانستان در ماه قوس لیست ۱۱ نفره هیئت مذاکره کننندۀ خود با طالبان را اعلان کرد.

در این لیست یک نفر از شورای علما، یک نفر از شورای ملی و ۹ تن دیگر از مقام‌های حکومتی شامل اند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور پس از اعلان این لیست در یک کنفرانس خبری گفت، اگر طالبان به پروسه صلح باورمند اند، لیست هیئت مذاکره کنندۀ خود با دولت را اعلان کنند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

طالبان اخیراً لیست هیئت مذاکره کنندۀ خود را اعلان کرده اند، اما این گروه گفته که هیئت اعلان شده با مقام‌های امریکایی گفتگو می‌کنند نه با حکومت افغانستان.

هرچند ریاست جمهوری افغانستان نگفته که در لیست هیئت مذاکره کننده چگونه تغییرات خواهد آورد، اما برخی اعضای پیشین گروه طالبان می‌گویند، در این لیست باید نام افراد بی‌طرف، اعضای احزاب سیاسی و چهره‌های بیرون از حکومت شامل باشند.

سید اکبر آغا عضو سابق گروه طالبان که فعلاً در کابل به سر می‌برد، روز پنجشنبه در مصاحبه با رادیو آزادی گفت:

"گفته می‌توانم تیمی را که دولت اعلان کرده بیشتر دولتی است، بیشتر ضرورت محسوس می‌شود که برخی افراد دیگر ملت در این تیم شامل شوند تا این تیم ملی شود، طالبان هم باید با تیم ملی هماهنگ شود، اگر دولت در تیم افراد خود را می‌آورد فایده به دولت می‌رسد و همچنان زمانی که طالبان در تیم خود افراد خود را می‌آورند، منفعت به طالبان بر می‌گردد."

سید اکبر آغا عضو پیشین طالبان
سید اکبر آغا عضو پیشین طالبان

اما این که اگر حکومت افغانستان در تیم خود تغییرات بیآورد آیا طالبان حاضر به گفتگو با آنان خواهد شد یا خیر؟ سید اکبر آغا می‌گوید، تا زمانی که تقسیم اوقات خروج نیرو های خارجی از کشور مشخص نشود طالبان با حکومت افغانستان حاضر به مذاکره نخواهد شد.

به‌گفته این عضو پیشین گروه طالبان، در صورت که دولت در تیم مذاکره کنندۀ خود تغییرات بیآورد، در روند گفتگو های صلح بی‌تأثیر نخواهد بود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG