لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

روند عودت داوطلبانه مهاجران افغان از پاکستان آغاز شد


آرشیف، جریان عودت داوطلبانۀ مهاجرین افغان از پاکستان
آرشیف، جریان عودت داوطلبانۀ مهاجرین افغان از پاکستان

با آغاز ماه مارچ روند عودت داوطلبانه مهاجرین افغان از پاکستان نیز آغاز شد.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید، عودت مهاجرین با توجه به فیصله دولت‌های افغانستان و پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، داوطلبانه می‌باشد.

داکتر عالمه معین این وزارت می‌گوید، روند عودت افغان‌ها از پاکستان در چهار ماه زمستان متوقف بود و حالا دوباره آغاز شده‌است.

خانم عالمه روز یک‌شنبه یکشنبه ۱۲ حوت ۱۳۹۷ در این باره به رادیو آزادی گفت:

"عودت افغان‌ها از پاکستان معمولاً از ماه مارچ آغاز می‌شود، آن‌هایی‌که کارت‌های مهاجرت کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان را دارند با هر عودت کننده در کنار دیگر کمک‌ها دو صد دالر نیز توزیع می شود، این عودت اجباری نیست."

داکتر عالمه معین وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان
داکتر عالمه معین وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان

داکتر عالمه می‌گوید، در حال حاضر حدود دو میلیون افغان در پاکستان زندگی می‌کنند که یک میلیون و چهار صد هزار تن آنان کارت‌های رسمی مهاجرت دارند.

به گفته وی، حدود یک میلیون تن دیگر در این اواخر در پاکستان مهاجرت کارت به دست آورده‌اند.

وزارت مهاجرین افغانستان می‌گوید، در کنار کمک سازمان ملل متحد، حکومت افغانستان نیز متعهد است تا با عودت کنندگان در بخش‌های کاریابی، معارف، صحت و توزیع زمین کمک کند.

این وزارت هم‌چنان می‌گوید، در مدت حدود هشت سال اخیر کم و بیش پنج میلیون افغان از ایران، پاکستان و برخی کشور‌های اروپایی به کشور برگشته‌اند که با بسیاری‌های‌شان کمک صورت گرفته‌است.

این در حالی است که شماری از افغان‌های عودت کننده از ایران و پاکستان به رادیو آزادی گفته‌اند، حکومت به وعده‌های خود با آنان به گونه کامل عمل نکرده‌است.

آرشیف، شماری از مهاجرین افغان در پشاور پاکستان
آرشیف، شماری از مهاجرین افغان در پشاور پاکستان

برخی کارشناسان امور مهاجرت ابراز امیدواری می‌کنند که حکومت افغانستان و کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با عودت کننده‌ها همکاری‌های لازم را انجام دهند تا کسانی که به کشور می آیند پشیمان نشوند.

خالد مهمند یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی می‌گوید:

"پیش از این وعده‌هایی‌که در بخش تهیه مسکن، کار، تحصیل و دیگر سهولت‌ها به عودت کنندگان داده شده بود متأسفانه که عملی نشده‌اند، من تأکید می‌کنم که بالای این‌ها سرمایه گذاری شود، دولت، تجار و نهاد‌ها باید به آن‌ها زمینه فعالیت‌های اقتصادی را فراهم کند تا مصروف شوند و زندگی عادی را ادامه دهند."

آنچه که عودت کنندگان بیشتر با رسانه‌ها به عنوان خواست‌های‌شان مطرح کرده‌اند، زمینه‌های کاری و توزیع زمین می‌باشد.

برخی عودت کنندگان به رادیو آزادی گفته‌اند سال‌ها می‌شود که به کشور برگشته اند و هر چند دولت برای آنان اسناد نمرات زمین را داده اما تا حال صاحب زمین نشده‌اند.

وزارت مهاجرین افغانستان در این باره می‌گوید، در حدود ۲۰ ولایت برای ساخت شهرک‌های مهاجرین زمین در نظر گرفته شده که به شماری از عودت کننده‌ها توزیع شده و این روند ادامه دارد.

امسال روند عودت مهاجرین در حالی آغاز می‌شود که برخی کشور‌های همسایه که افغان‌ها در آن زندگی می‌کنند با مشکلات اقتصادی روبرو اند و بیرون شدن افغان‌ها به زیان‌شان تمام می‌شود.

به تازگی صدر اعظم پاکستان اعلام کرده که مهاجران افغان می‌توانند در بانک‌های این کشور حساب باز کنند.

گزارش: نصرت پارسا

مرتبط

XS
SM
MD
LG