لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

محمد عمر داوودزی: از دور پنجم مذاکرات میان نماینده‌های امریکا و طالبان نگرانم


عمر داوودزی نمایندۀ ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور اجماع منطقه‌ای و رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح
عمر داوودزی نمایندۀ ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور اجماع منطقه‌ای و رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح

نمایندۀ ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور اجماع منطقه‌ای و رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح می‌گوید که از مذاکرات میان نماینده‌های امریکا و طالبان نگران است.

در حالی که مذاکرات صلح میان نماینده‌های امریکا و طالبان در قطر جریان دارد، محمد عمر داوودزی نمایندۀ ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور اجماع منطقه‌ای و رئیس دارالانشأ شورای عالی صلح روز سه شنبه «۱۴ حوت ۱۳۹۷» در نشست تحت نام "صلح پایدار نیازمند مشارکت فعال زنان است" گفت که تا اندازۀ از این گفتگو ها در جریان اند، نه با جزئیات آن.

زلمی خلیل‌زاد با نماینده‌گان طالبان
زلمی خلیل‌زاد با نماینده‌گان طالبان

او افزود:

"حالی ما می‌بینیم و می‌شنویم که بین امریکا و طالبان مذاکرات جریان دارد و دوام‌دار است، من یقین دارم که همه خانم‌های افغان از این نگران است، چرا که ادم خبر نباشد که باعث نگرانی می‌شود شما یقین داشته باشید که حالی من هم نگران هستم."

وی گزارش‌های را غلط و دور از تعقل سیاسی خواند که گویا امریکایی‌ها روی خروج نیروهای‌اش از افغانستان با طالبان گفتگو دارد و همچنان از این گروه خواسته تضمین بدهد که خاک افغانستان علیه کشور دیگر استفاده نمی‌شود.

آقای داوودزی گفت که امریکا نمی‌تواند روی حضور و خروج نیروهایش با طالبان تفاهم کند، در حالی که معاهده امنیتی را با دولت افغانستان به امضا رسانده و به‌گفته وی طرف معامله امریکا دولت افغانستان است نه طالبان.

وی افزود که طالبان یک بخش از خاک افغانستان را کنترول دارند و آن‌ها نمی‌توانند تضمین از تمامی خاک این کشور را به امریکایی‌ها بدهند.

قرار بود بر اساس گزارش‌ها دور پنجم مذاکرات صلح میان نماینده‌های امریکا و طالبان در قطر روز دوشنبه پایان یابد، اما تا کنون هیچ یک جوانب در مورد ختم این گفتگوها چیزی نگفته است.

نکاتی عمدۀ این دور مذاکرات که از هفت روز به این‌سو ادامه دارد، توافق روی جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تضمین از جانب طالبان که افغانستان علیه کشور دیگری استفاده نخواهد شد، متمرکز بوده‌است.

در همین حال رئیس دارالانشأ شورای عالی صلح می‌گوید که بدون مذاکرۀ حکومت با طالبان، صلح در کشور تأمین شده نمی‌تواند.

آقای داوودزی افزود که جمهوری اسلامی خط سرخ حکومت است و امارت اسلامی جاگزین آن هرگز شده نمی‌تواند.

بیرق گروه طالبان همرای شماری از جنگجویان این گروه
بیرق گروه طالبان همرای شماری از جنگجویان این گروه

از سوی هم شماری از اعضای خانواده‌های قربانیان که در این نشست حضور داشتند به گونه اعتراض گفتند که خون عزیزان‌شان را در گفتگوهای صلح نمی‌بخشند و خواستار محاکمۀ سران طالبان اند.

آنان افزودند:

"مینا هستم، از دولت چیزی نمی‌خواهم در مقابل خون برادرم و نمی‌خواهم که درب صلح بار دیگر بروی جنایتکاران باز شود، ما نمی‌خواهیم که صلح با طالبان شود، اما به شرطی این‌که رهبران طالبان که دهشت و وحشت خلق کردند محاکمه شوند."

"ذبیح‌الله هستم، ما که می‌خواهیم کسی را عفو کنیم او باید کسی باشد که مشروعیت دولت ما را بپذیرد، طالب حکومت مرا نمی‌شناسد، رئیس جمهور مرا قبول ندارد."

حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح
حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح

از سوی هم حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح در این نشست گفت که زنان افغان خواستار سهم معنی‌دار در مذاکرات صلح می‌باشند.

به‌گفته وی، بدون مشارکت فعال زنان در گفتگوهای صلح، این پروسه معنی نخواهد داشت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG