لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

طرح خروج احتمالی عساکر امریکایی از افغانستان طی ۳ تا ۵ سال آینده


آرشیف/ عساکر امریکایی در سال ۲۰۰۹ در افغانستان، نصویر جنبۀ تزئینی دارد
آرشیف/ عساکر امریکایی در سال ۲۰۰۹ در افغانستان، نصویر جنبۀ تزئینی دارد

وزارت دفاع امریکا طرح خروج کامل نیروهایش از افغانستان را به مذاکرات صلح با طالبان پیشنهاد کرده است.

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز گزارش داده که بر اساس یک طرح وزارت دفاع امریکا عساکر این کشور طی سه تا پنج سال آینده افغانستان را ترک خواهند کرد.

به نوشته روزنامه، این طرح از سوی وزارت دفاع امریکا در مذاکرات صلح میان هیئت امریکایی و طالبان پیشنهاد شده است.

به نوشته روزنامه، این طرح از سوی وزارت دفاع امریکا در مذاکرات صلح میان هیئت امریکایی و طالبان پیشنهاد شده است.

در طرح همچنان آمده که بقیه نیرو های خارجی مستقر در افغانستان نیز در زمان مشابه از افغانستان بیرون خواهند شد.

وزارت دفاع امریکا همچنان در این طرح پیشنهاد کرده که تعداد عساکر امریکایی در مدت چند ماه آینده به نصف کاهش یابند و ماموریت آموزش نیرو های افغان به عساکر آسترالیایی و اروپایی واگذار شود.

در این طرح همچنین پیشنهاد شده زمانی‌که شمار سربازان امریکایی در افغانستان به نصف کاهش یافت، ماموریت اصلی این سربازان روی عملیات های مبارزه با دهشت افگنی متمرکز شود.

در همین حال شورای عالی صلح افغانستان می گوید، آنچه در جریان مذاکرات مقام های امریکایی و نماینده‌گان طالبان صورت می‌گیرد، نهایی نیست.

خواستیم در این باره نظر دفتر شورای امنیت ملی و سخنگوی وزارت دفاع افغانستان را داشته باشیم، موفق نشدیم.

اما سید احسان طاهری سخنگوی این شورا روز جمعه به رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان در تصمیم نهایی در باره صلح و خروج نیرو های خارجی شامل خواهد بود.

سید احسان طاهری سخنگوی شورای صلح
سید احسان طاهری سخنگوی شورای صلح

​او افزود:

"بحثی که در نشست دوحه صورت می گیرد تصمیم نهایی نمی‌باشد بلکه راه گشای آغاز مذاکرات بین دولت افغانستان و تحریک طالبان می باشد، طرح خروج نیرو های خارجی از افغانستان و مسایل دیگر شامل آجندای مذاکرات بین الافغانی است که در آن تصمیم نهایی گرفته می‌شود."

ایالات متحده امریکا فعلاً حدود ۱۴۰۰۰ عسکر در افغانستان دارد و از سوی هم شمار سایر سربازان خارجی در افغانستان به حدود ۸۶۰۰ نفر می رسد.

بر اساس گزارش صدای امریکا، بحث روی طرح خروج نیرو های امریکایی از افغانستان میان واشنگتن و متحدین اروپایی آن ادامه دارد و اما برخی مقام های امریکایی گفته اند رئیس جمهور امریکا ممکن است در هر زمان ممکن این طرح را تغییر دهد.

کان فاکنر سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته است با در نظر داشت مذاکرات صلح قطر تا حالا تصمیم نهایی در مورد این طرح گرفته نشده است.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد از چندی به این سوء سرگرم گفتگو با نماینده‌گان طالبان است.

اخیراً دور پنجم این گفتگوها میان دو طرف در قطر برگزار شده است.

در همین حال برخی کارشناسان نظامی می گویند، طرح خروج نیرو های خارجی از افغانستان اگر دقیق باشد، دیگر بهانۀ را برای ادامه جنگ طالبان بر جا نمی‌گذارد.

محمدا گل مجاهد یکی از کارشناسان افغان
محمدا گل مجاهد یکی از کارشناسان افغان

محمدا گل مجاهد یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی می گوید:

"بهانه جنگ برای طالبان در هیچ صورت باقی نیست اما اینکه جنگ می‌کنند بحث جدا است، در حالی که زمانی که ۱۶۰ هزار نیروی امریکایی در افغانستان بود و در سال ۲۰۱۴، ۹۰ فیصد افغانستان را ترک کردند و طالبان باید در همان زمان با حکومت و مردم افغانستان صحبت می کردند و به یک توافق می رسیدند."

شورای عالی صلح افغانستان می گوید، پیش از تعیین تقسیم اوقات خروج نیرو های خارجی از این کشور باید مذاکرات صلح میان دولت و طالبان آغاز شود.

به گفته سخنگوی این شورا، هر زمانی که تهدید تروریزم بر مردم افغانستان از بین برود در آن زمان نیاز به حضور نیرو های خارجی نخواهد بود.

از سوی هم ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان گفته است که در نشست قطر در باره حکومت موقت و انتخابات صحبت نشده و همچنان به گفته وی، تا حال از طرف امریکا در باره خروج سربازانش از افغانستان کدام پیشنهادی مطرح نشده که بر اساس آن عساکر امریکایی در جریان سه تا پنج سال از این کشور بیرون شوند.

مجاهد می گوید، میان دو طرف در باره چگونگی خروج عساکر خارجی اطمینان نسبت به آینده افغانستان صحبت شده است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG