لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

معین سیاسی پیشین وزارت خارجه: حکومت در گفتگوهای صلح با طالبان خودگذری کند


جاوید لودین معین سیاسی پیشین وزارت خارجه
جاوید لودین معین سیاسی پیشین وزارت خارجه

معین سیاسی پیشین وزارت امور خارجه از حکومت وحدت ملی می‌خواهد که در گفتگوهای صلح با طالبان از خودگذری کند.

معین سیاسی پیشین وزارت امور خارجه می‌گوید تا هنوز خواسته‌های طالبان روشن نشده، اما حکومت خطوط سرخ‌اش را اعلان کرده است.

جاوید لودین روز پنجشنبه «۱۶ حوت ۱۳۹۷» در نشستی به‌مناسبت رونمایی تحقیق در بارۀ حل سیاسی منازعه افغانستان که از سوی انستتیوت مطالعات استراتژیک افغانستان برگزار شده بود، گفت که نشست مسکو یک فرصت برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی بود و حکومت باید از این فرصت استفاده کند.

وی افزود که تا هنوز در پروسه صلح اجماع سیاسی و ملی به‌میان نیامده و حکومت تا زمانیکه این اجماع را به وجود نیاورد، درب گفتگوها با طالبان باز نخواهد شد.

او افزود:

"مهمترین روش در این پروسۀ صلح اینست که یک اجماع سیاسی قوی و همه‌جانبه در داخل کشور ایجاد شود و هیچ‌کس از آن دور نماند، مرکزیت حکومت در این پروسه شرط نیست و باید حکومت فراموش نکند که حکومت مساوی به نظام نیست، بلکه جز نظام است و بناً باید از تنگ‌نظری بگذرد."

خواستیم نظر حکومت را داشته باشیم که با تماس‌های مکرر موفق نشدیم، اما پیش از این حکومت گفته است که بدون گفتگو های صلح میان حکومت و طالبان این پروسه نتیجه نخواهد داشت.

این در حالیست که مذاکرات صلح میان نماینده‌های ایالات متحده امریکا و طالبان در دوحه قطر جریان دارد.

این پنجمین دور مذاکرات هیئت امریکایی با نماینده‌گان طالبان است.

رابرت پالادینو سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز سه شنبه هفته جاری در واشنگتن گفت که مذاکرات روی چهار مسئله‌ای جلوگیری از تروریزم، خروج نیروها، گفتگوهای بین‌الافغانی و آتش‌بس متمرکز است که برای رسیدن به یک توافق با هم ارتباط دارند.

طالبان در دورهای گذشتۀ گفتگوها با زلمی خلیل‌زاد تأکید کرده بودند که با حکومت افغانستان مذاکره نخواهند کرد.

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا اخیراً از سفرش به قطر جهت مذاکره با طالبان خبر داده و گفته که گفتگوهای جاری با طالبان پیچیده شده، اما در این گفتگوها پیشرفت‌های نیز صورت گرفته است.

قاضی محمد امین وقاد یک عضو شورای عالی صلح گفته است در کابل کار روی یک هیئت افغانستان شمول مذاکره کنندۀ صلح با طالبان کار می‌شود و این هیئت بزودی مذاکرات را در قطر انجام خواهد داد.

در همین حال عمر صدر نویسندۀ تحقیق گفت که در ماه جوزای سال آیندۀ خورشیدی مشروعیت حکومت پایان می‌یابد و ادامۀ آن برای طالبان قابل قبول نیست.

در ماه جوزای سال آیندۀ خورشیدی مشروعیت حکومت پایان می‌یابد.

او افزود:

"در جوزای سال آینده موعد قانونی حکومت به پایان می‌رسد و باید مشروعیت سیاسی و حقوقی را باز اندیشی کنیم یک راه شاید این باشد که مقامات بر سر اقتدار شاید قدرت‌شان را برای چند ماه تداوم بدهند. در این صورت چنانکه حالی طالبان این حکومت را نمی‌پذیرند در صورتیکه ما حکومت مؤقت بسازیم و تداوم بدهیم بدون شک برای طالبان پذیرفتنی نیست."

از سوی هم عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعه مدنی در این نشست گفت که شرایط بیشتر برای مذاکرات صلح با طالبان به میان آمده است.

به‌گفته وی، طرفین جنگ احساس خسته‌گی دارند و در کنار آن اوضاع منطقه به خصوص در پاکستان نیز نشان می‌دهد که باید جنگ در افغانستان خاتمه یابد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG