لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

حریم هوایی پاکستان تا دو روز دیگر به روی پروازها باز می‌شود


طیاره شرکت هوایی آریانا
طیاره شرکت هوایی آریانا

اداره مستقل هوانوردی افغانستان می‌گوید که مسئولان هوانوردی پاکستان تعهد کرده‌اند که به تاریخ یازدهم ماه جاری میلادی حریم فضایی اش را به روی پروازها میان کابل و دهلی جدید باز خواهد کرد.

محمد قاسم رحیمی سخنگوی این اداره روز شنبه ۱۸ حوت ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت که آنان همزمان با بسته شدن حریم فضایی پاکستان به روی پروازها میان افغانستان و هند تلاش دارند تا این مشکل برطرف گردد.

وی افزود:

"معلومات تازه این است که دوستان پاکستانی وعده سپرده‌اند که احتمالاً تا دو روز دیگر یعنی تا تاریخ یازدهم مارچ فضای آن کشور به روی پروازها باز خواهد شد."

حریم فضایی پاکستان حدود دو هفته قبل زمانی‌که هند بالای برخی مناطق کشمیر زیر کنترول پاکستان حمله کرد به روی پروازها بسته شد.

این درگیری‌ها تنش میان هند و پاکستان را افزایش داد و اسلام آباد حریم فضایی اش به روی پروازها میان کابل و دهلی جدید را بست.

در حال حاضر پروازها از کابل به دهلی جدید با استفاده از فضای ایران و آب‌های عمان صورت می‌گیرد که بسیار زمانگیر و پر هزینه است.

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز به همین موضوع اشاره می‌کند:

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

"این موضوع مشکل ایجاد کرده است، قبلاً در حالت عادی پروازها از کابل به دهلی جدید یک ساعت زمان را در بر می‌گرفت اما حالا این زمان به پنج تا شش ساعت افزایش یافته است، پیش از این یک تکت به دوصد دالر بدست می آمد اما حالا به هفت صد دالر افزایش یافته یعنی بسیار پر هزینه شده‌است."

در این حال نادر عمر رئیس د آریانا افغان هوایی شرکت می‌گوید که در طول یک هفته پاکستان سه بار وعده سپرده که حریم فضایی اش را به روی پرواز ها میان کابل و دهلی جدید باز می‌کند اما به گفته وی اسلام آباد به این تعهد اش عمل نکرده‌است.

تلاش کردیم تا در این باره نظر مسئولان سفارت پاکستان در کابل را نیز داشته باشیم اما موفق نشدیم.

از سوی هم اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که بر علاوه بسته شدن حریم فضایی پاکستان به روی پروازها میان کابل و دهلی جدید، اسلام آباد اجازه داد و ستد تجارتی میان افغانستان و هند را از طریق بندر واگه نیز نمی‌دهد.

XS
SM
MD
LG