لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

محمد اشرف غنی: روند صلح تا حالا با تدبیر ادامه داشته و باید با دقت به پیش برود


آرشیف/ رئیس جمهور غنی
آرشیف/ رئیس جمهور غنی

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، روند صلح تا حالا با تدبیر ادامه داشته و باید با دقت به پیش برود.

در حالیکه نزدیک به دو هفته میشود که گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان در قطر ادامه دارد، رئیس جمهور غنی میگوید که مردم افغانستان خواستار صلح پایدار و با عزت هستند.

آقای غنی روز یکشنبه در نشست به مناسبت روز جهانی زن در کابل گفت که روند صلح افغانستان حالا ویرد زبان همه شده اما حکومت این کشور سعی میکند تا مردم به صلح واقعی دست یابند.

او افزود:

"جامعه افغانستان، منطقه و جامعه بین المللی همه از صلح حرف میزنند اما باید فراموش نکنیم که این زمینه را ما ایجاد کرده ایم، پروسه صلح با دقت، تامل و تدبیر تا این مرحله به پیش رفته و تا ما مسئولیت داریم خواست مردم را در نظر می‌گیریم چون صلح با عزت و پایدار خواست آنان است."

این سخنان در حالی میشود که دور پنجم مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان از نزدیک به دو هفته در قطر ادامه دارد.

هرچند تا حالا جزئیات این گفتگوها به رسانه ها درز نکرده اما دو طرف گفته اند که این مذاکرات بگونه خوب ادامه داشته و با پیشرفت های به همراه است.

اما برای موفقیت روند صلح گفتگوهای رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان یک امر حتمی پنداشته میشود، آنچه تا هنوز طالبان به آن تن نداده اند.

در این حال محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روابط طالبان با پاکستان را سوال برانگیز میداند و میگوید که باید تمام ارتباطات مبهم آنان مورد بحث قرار گیرد.

او افزود:

"سوال در این است که ارتباطات طالبان با پاکستان چه زمانی موضوع بحث بین المللی میشود، ارتباطات آنان با شبکه های تروریستی تا یک اندازه موضوع بحث شده اما باید مشخص شود که روابط با شبکه های اقتصاد حرام چه وقت مورد بحث قرار میگیرد. ارتباطات مبهم، تاریک و پشت پرده باید روشن شود."

حکومت افغانستان پیش از این همواره گفته که طالبان در پاکستان مراکز امن دارند و از سوی حلقاتی در آن کشور پشتیبانی و تمویل می‌شوند.

اما پاکستان همواره همچو سخنان را رد کرده و گفته است که با روند صلح افغانستان همکاری کرده و برای تامین صلح و امنیت در این کشور می‌کوشد، آنچه حکومت افغانستان به آن به دیده شک می‌نگرد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG