لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

تبصرۀ ستارز ایند سترایپس در مورد کشته شدن قوماندان مهم داعش در ننگرهار


برخی روزنامه‌های بین‌المللی
برخی روزنامه‌های بین‌المللی
  • ستارز ایند سترایپس

نشریه امریکايی ستارز ایند سترایپس در گزارشی به کشته شدن یک قوماندان مهم گروه افراطی داعش که طراح اصلی حمله اخیر در ولایت ننگرهار خوانده شده پرداخته و نیز نگاهی دارد به فعالیت‌های این گروه.

مقامات ننگرهار به نشریه گفته اند این قوماندان داعش که حمله مرگبار بر شرکت خصوصی ساختمانی «E.B.E» در جلال‌آباد را طراحی کرده بود در عملیات نیروهای افغان کشته شده‌است.

در حمله روز چهارشنبه بر شرکت «E.B.E» که مسئولیت آنرا داعش پذیرفت ۱۶ تن از کارگران این شرکت و هم‌چنان پنج حمله کننده انتحاری کشته شدند.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفته است، فردی به نام سبحان‌الله که طراح این حمله و از قوماندانان داعش بود شام روز شنبه از سوی نیروهای ویژه امنیت ملی در ولسوالی مومندرۀ ولایت ننگرهار کشته شد و نیز طی این عملیات تعدادی از افراد مشکوک به عضویت در این گروه با اسلحه و مهمات بازداشت شده‌اند.

ستارز ایند سترایپس از قول سالار یوسف، از باشنده‌گان ولایت ننگرهار می‌نویسد که وی می‌گوید ننگرهار در دو سه ماه اخیر تا حدی آرام بود، اما گروه داعش با انجام این حمله ناگهان دوباره ظهور کرد.

یوسف می‌گوید، هرچند نیروهای افغان و امریکایی برای از بین بردن این گروه تلاش می‌ورزند، اما وی نگران است.

به نوشته نشریه، در حالی که مذاکرات میان طالبان و مقامات امریکايی به هدف پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا ادامه دارد حمله در ننگرهار واضح می‌سازد که گروه‌های دیگر دخیل در جنگ افغانستان نیز قدرتمند استند.

ستارز ایند سترایپس در پایان می‌نویسد، هرچند داعش طی سه سال گذشته در عملیات ضد تروریزم در افغانستان به طور دوامدار هدف قرار گرفته، اما این گروه کماکان فعال است.

در گزارشی که سازمان ملل‌متحد در ماه جنوری گذشته نشر کرد، گفته شده بود که گروه داعش در برخی مناطق افغانستان هنوز هم مراکز آموزشی دارد و هم‌چنان شبکه‌های در پایتخت "کابل" و شهر های دیگر ایجاد کرده‌است.

  • یو. اس. ای تودی

روزنامه امریکایی یو. اس. ای تودی در مورد یک ترجمان افغان که زنده‌گی‌اش را برای کمک با سربازان امریکایی با خطر مواجه ساخته گزارشی به نشر سپرده و می‌نویسد که وی در درازای این خدمت تابعیت امریکایی را دریافت کرده‌است.

روزنامه می‌نویسد، به نبی محمدی ۲۸ ساله که سال‌ها زنده‌گی خود را به‌خاطر سربازان امریکایی مستقر در افغانستان به خطر انداخته بود هفته گذشته با خانم و دو کودک‌اش تابعیت امریکا داده شد.

به گزارش یو. اس. ای تودی محمدی در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ با نیروهای گارد ملی ایالت آیووا در افغانستان به‌حیث ترجمان کار کرده و در این جریان در مناطق کوهستانی نزدیک به خط دیورند با این نیروها به گزمه پرداخته بود.

سربازان گارد ملی آیووا که در کار دریافت ویزه و تابعیت امریکا با محمدی کمک کرده گفته‌اند، هر باری که وی با آنان به گزمه می‌رفت، زنده‌گی خود و خانواده‌اش را به خطر می‌انداخت، زیرا به‌خاطر همکاری با اردوی امریکا با تهدید مرگ روبه‌رو بود.

یو. اس. ای تودی در پایان گزارش می‌نویسد، محمدی قبل از این با معاش ماهوار ۷۰۰ دالر با قطعات گارد ملی ایالت جورجیا نیز کار کرده بود و آنان نیز اطمینان داده بودند که وی می‌تواند برای دریافت ویزه امریکا درخواست کند.

XS
SM
MD
LG