لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۹:۱۸

وزیر خارجه پاکستان: در گفتگوهای صلح در قطر پیشرفت به میان آمده است


شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

وزیر امور خارجه پاکستان از پیشرفت در گفتگو های صلح در قطر سخن زده است.

وزیر خارجه پاکستان می‌گوید، در گفتگو های صلح در قطر پیشرفت به میان آمده است.

هیئت امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و نماینده‌های طالبان از بیش از دو هفته بدین‌سو سرگرم گفتگو ها در قطر اند.

با آن که هیچ نوع جزئیات در مورد این گفتگو ها از سوی امریکا و طالبان با رسانه‌ها شریک ساخته نشده است، اما شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان امروز به رسانه‌ها گفت که در گفتگو های صلح قطر پیشرفت صورت گرفته است.

هایکو ماس وزیر خارجه حرمنی
هایکو ماس وزیر خارجه حرمنی

آقای قریشی که در کنفرانس مشترک خبری با هایکو ماس همتای جرمنی‌اش در اسلام‌آباد صحبت می‌کرد، بیشتر گفت:

"ما در مورد وضعیت منطقوی صحبت کردیم و این صحبت‌ها در مورد افغانستان نیز بود، زیرا آقای ماس در سفرش از کابل و مزار شریف نیز دیدن کرد و دیدگاهش را در مورد وضعیت افغانستان با من شریک ساخت. من همچنان از اقدامات اخیر پاکستان برای تسهیل در روند گفتگو های صلح افغانستان آقای ماس را آگاه ساختم، ما امیدوار پیشرفت‌های بیشتر در این روند استیم."

با آنکه شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان جزئیات این پیشرفت‌ها را ارائه نکرد، اما گفت که کشورش تمامی طرف‌های درگیر افغانستان را به گفتگو های رو در رو در داخل خاک افغانستان تشویق کرده است.

گروه طالبان که برای پنجمین بار بطور رسمی با هیئت امریکایی سرگرم گفتگو است تا کنون هر نوع گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده است.

نقش پاکستان در پیوند به صلح افغانستان همواره از این لحاظ مهم خوانده شده است که گفته می‌شود بنابر حضور رهبری گروه طالبان در این کشور، اسلام‌آباد بالای آن‌ها نفوذ دارد و می‌تواند این گروه را به گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان وادار کند.

به تازه‌گی تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سازمان ملل برای افغانستان در نشست روز دوشنبۀ شورای امنیت این سازمان از گروه طالبان خواست که فوراً به میز مذاکره با حکومت افغانستان حاضر شود.

در عین حال حمد الله محب مشاور امنیت ملی افغانستان به اشتراک کننده‌های این نشست گفت، دولت و مردم افغانستان تعهدات خود را در زمینۀ صلح عملی کرده ‌اند و حالا طالبان باید در این بخش تعهدات خود را عملی کنند.

XS
SM
MD
LG