لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

نیروهای حکومتی، طالبان و سایر گروه‌های شورشی چه تعداد افراد ملکی را کشته اند؟


آرشیف/ تلفات افراد ملکی
آرشیف/ تلفات افراد ملکی

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید، نیروهای حکومتی، طالبان و سایر گروه‌های شورشی در سال گذشته میلادی در افغانستان بر افراد ملکی حمله کرده، قتل‌های هدفمند را انجام داده اند.

در گزارش سال ۲۰۱۸ میلادی وزارت خارجه امریکا در مورد "وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان" که سیزدهم مارچ نشر شد، به گزارش اداره هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در کابل (یوناما) نیز اشاره شده که در آن گفته شده است، در نه ماه اول سال گذشته میلادی ۶۵ درصد تلفات ملکی در افغانستان توسط گروه‌های مخالف حکومت این کشور وارد شده است.

در این گزارش گفته شده است که طالبان و جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) از کودکان در حملات انتحاری استفاده کرده و کودکان خردسال را به صفوف‌شان جذب کرده اند.

این گروه‌ها مردم را تهدید کرده اند، سرقت‌ها و اختطاف‌ها را انجام داده و بالای کارمندان صحی و حکومتی حمله کرده اند.

در گزارش سالانۀ وزارت خارجه امریکا در مورد حقوق بشر گفته شده است که نیروهای امنیتی افغان بدون محاکمه مردم را به قتل رسانیده اند و تعدادی هم مفقودالاثر شده اند.

در این مورد به دو استاد اختطاف شدۀ پوهنتون امریکایی توسط طالبان اشاره شده که در سال ۲۰۱۶ میلادی اختطاف و تا هنوز مفقودالاثر اند.

در این گزارش در مورد شکنجه به راپور ماه جون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اشاره می‌شود که در آن با ۶۲۱ زندانی مصاحبه شده و ۷۹ تن آن‌ها به این کمیسیون گفته اند که با آن‌ها خشونت صورت گرفته است.

در گزارش سالانۀ وزارت خارجه امریکا در مورد وضعیت قضا در افغانستان گفته شده، تعداد قضات کم است و در خیلی موارد مردم به قضاوت سنتی مراجعه می‌کنند.

تعداد قاضی‌ها در افغانستان به ۲۱۶۲ تن می‌رسد.

با اشاره به مسئله کمبود قضات زن گفته شده است که تعداد قاضی‌ها در افغانستان به ۲۱۶۲ تن می‌رسد که صرف ۲۳۴ تن آن‌ها زنان اند، اکثریت زنان به محاکمی که قضات آن مردان اند، مراجعه نمی‌کنند.

در این گزارش به شکنجه افراد توسط طالبان و گروه داعش نیز اشاره شده که سرهای مردم را بریده و آن‌ها را سنگسار کرده اند.

به طور مثال از بریدن سر یک کودک ۱۲ ساله توسط داعش در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان و سنگسار یک تن در ولسوالی کوهستان ولایت سرپل توسط طالبان یاد شده است.

در گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا در زمینه آزادی بیان بر حکومت افغانستان انتقاد شده است که در برخی موارد مقامات ولایات این کشور بر خبرنگاران فشار آورده اند تا در انتقاد از آن‌ها خاموش باقی بمانند.

به رویداد بیستم اپریل سال گذشته در منطقه شش درک شهر کابل نیز اشاره شده است که در نتیجه آن به‌شمول فرشته درانی، سباوون کاکر و عبادالله حنانزی خبرنگاران رادیو آزادی، نه ژورنالیست افغان کشته شدند.

سباوون کاکر یک روز پیش از پنجمین سال کارش در رادیو آزادی شهید شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:42 0:00

در این گزارش به راپور کمیته حفاظت از خبرنگاران افغان اشاره شده است که در شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی ۸۹ حادثه قتل، خشونت، تهدید و دستگیری خبرنگاران افغان را ثبت کرده است.

بر اساس این راپور خشونت‌های طالبان و داعش در برابر خبرنگاران در شش ماه اول سال ۲۰۱۸ نسبت به همین مدت در سال قبل از آن ۷۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

حکومت افغانستان تا هنوز در مورد گزارش سال ۲۰۱۸ میلادی وزارت خارجه امریکا در مورد "وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان" ابراز نظر نکرده است.

XS
SM
MD
LG