لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

پوهنتون امریکایی افغانستان بار دیگر خواهان رهایی استادان ربوده شدۀشان شد


رئیس پوهنتون امریکایی افغانستان یک بار دیگر خواهان رهایی دو تن از استادان ربوده شدۀ این پوهنتون شد.

با آن که از ربوده شدن دو تن از استادان پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل دو سال می‌گذرد، اما هنوز هم هیچ پیشرفتی در این قضیه صورت نگرفته است.

داکتر کینیت هالند رئیس این پوهنتون روز سه شنبه «۲۳ اسد ۱۳۹۷» به خبرنگاران در کابل گفت، دو سال قید اجباری بدون درمان صحی سبب وخیم شدن وضعیت صحی این استادان شده‌است.

وی تأکید کرد این دو استاد از سوی شبکه حقانی ربوده شده‌است.

پوهنتون امریکایی افغانستان
پوهنتون امریکایی افغانستان

او افزود:

"بلی ما به این باور هستیم که این دو استاد ما از سوی شبکه حقانی اختطاف شده اند و دلیل را که ما در زمینه داریم این است که شبکه حقانی در بدل رهایی آنان خواهان رهایی یکی از اعضای‌شان که اکنون در زندان حکومت افغانستان به سر می‌برد، شده است."

این در حالیست که حکومت امریکا در این اواخر برای دریافت معلومات در پیوند به رهایی این دو استاد یک میلیون دالر جایزه اعلام نموده‌است.

طالبان مسلح در ماه اگست سال گذشته دو استاد پوهنتون امریکایی یکی کیوین کینگ تبعه امریکایی و دیگر تیموتی ویکس استاد آسترالیایی را از ساحه دارالامان کابل اختطاف کردند.

از حادثۀ اختطاف این دو تن که مصروف آموزش لسان انگلسیی در پوهنتون امریکایی افغانستان بودند دو سال و دو هفته می‌گذرد.

هرچند دقیق معلوم نیست که این دو تبعه خارجی در کدام یکی از کشور ها منتقل شده اند، اما چندی قبل زلمی خلیل‌زاد سفیر پیشین امریکا برای افغانستان و عراق گفته بود که یکی از این استادان در پاکستان انتقال داده شده‌است.

وی در صفحه تویتراش نوشته که کیوین کینگ در پاکستان نزد شبکه حقانی در قید به سر می‌برد، شبکه که اسلام‌آباد با داشتن روابط نزدیک با آن متهم است.

از سوی هم کیوین کینگ امریکایی و تم ویکس آسترالیایی در ویدیوی که اخیراً منتشر گردید خواهان آزادی‌شان از چنگ اختطاف‌چیان شده‎اند.

با این همه نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله به رادیو آزادی گفت که برای رهایی این استادان تلاش‌های آنان همچنان ادامه دارد.

نصرت رحیمی
نصرت رحیمی

او افزود:

"رهایی استادان پوهنتون امریکایی افغانستان در اولویت کاری ارگان‌های کشفی و استخباراتی ما قرار دارد و تلاش‌های ما هم برای رهایی این استادان جریان دارد."

در عین حال آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید که پاکستان همواره از راه‌های مختلف تلاش نموده تا از امریکایی‌ها باج‌گیری کند و به‌گفته وی در این موضوع نیز پاکستان می‌خواهد تا نظر امریکا و ناتو را در برابر این کشور مثبت ساخته و از همین طریق معامله کند.

به نقل از آقای صدیقی، در اختطاف اتباع خارجی در افغانستان همواره حلقاتی دست داشته اند که از سوی پاکستان حمایت می‌شوند و مثال واضح آن هم رهایی یک جفت امریکایی کانادایی از قید می‌باشد که اخیراً اتفاق افتاد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG