لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

ملل متحد دوام کشت و قاچاق مواد مخدر را تهدید جدی در برابر امنیت افغانستان میداند


ملل متحد دوام کشت و قاچاق مواد مخدر را تهدید جدی در برابر امنیت و ثبات افغانستان میداند.

نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت بررسی وضعیت افغانستان در شش ماه گذشته در نیویارک برگزار شد و در جریان آن در کنار بحث روی وضعیت امنیتی، در رابطه به مشکل مواد مخدر نیز بحث گردید.

تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان هنگام سخنرانی در این نشست گفت، کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر مشکلات جدی امنیتی، اقتصادی و اجتماعی را برای افغانستان به بار آورده است.

آقای یاماموتو میگوید که جوانان افغان در معرض جدی اعتیاد به مواد مخدر قرار دارند.

او افزود:

"مواد مخدر موضوع چالش بر انگیز دیگر اجتماعی و اقتصادی در افغانستان است. با وجود کاهش در تولید تریاک در سال ۲۰۱۸ میلادی، دوام کشت کوکنار و قاچاق تریاک به عنوان یک تهدید در برابر ثبات این کشور همچنان وجود دارد. بررسی ها نشان میدهد که تخمیناً (۱۰) در صد از جوانان افغان به گونه دوامدار از مواد مخدر استفاده می کنند. برای پایان دادن به این وضعیت افغانستان، کشورهای همسایه و جامعه جهانی مسئولیت دارند تا با عرضه و تقاضای مواد مخدر مبارزه کنند."

تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان
تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان

​واسیلی نبنزیا نماینده وِیژه روسیه در سازمان ملل متحد در این نشست گفت که مبارزه علیه مواد مخدر برای مسکو یک اولویت است، زیرا به گفته وی مواد مخدر یک مشکل جدی برای منطقه پنداشته می شود.

نگرانی سازمان ملل متحد از بلند رفتن سطح اعتیاد در میان جوانان افغان در حال است که به اساس ارزیابی های وزارت مبارزه علیه مواد مخدر، در کنار اعتیاد جوانان به مواد مخدر، محصلین پوهنتون ها در این اوآخر بیشتر به استفاده از تابلیت های نشه آور رو آورده اند.

خالد پشتون عضو ولسی جرگه از کشورهای همسایه و جامعه جهانی انتقاد می کند و میگوید، آنان همواره از افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر یاد کرده اند، اما خود این کشورها مسئولیت شان در بخش مبارزه علیه قاچاق و مارکیت مواد مخدر را انجام نداده اند.

او افزود:

"جامعه جهانی در افغانستان حضور دارد و در شانزده و هفده سال گذشته در اینجا حضور داشتند و با سهولت میتوانستند برای حل این مشکل راه و چاره‌ای بجویند، ولی با تاسف بگویم که جامعه جهانی تنها در این مورد فقط سخن گفته و راه حل را برای آن جستجو نکرد، امروز همین موضوع به رخ افغانستان کشیده می شود که گویا افغانستان بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدر است."

خالد پشتون عضو ولسی جرگه
خالد پشتون عضو ولسی جرگه

به گفته مقام های وزارت امور داخله و مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان، تمامی مواد کیمیاوی که در تولید مواد مخدر به کار می رود، از طریق کشورهای همسایه به افغانستان قاچاق می شود و این کشورها در جلوگیری از آن تلاش نکرده اند.

آقای پشتون از جامعه جهانی میخواهد که در کنار همکاری با دولت افغانستان در جلوگیری از کشت کوکنار، از قاچاق مواد کیمیاوی از طریق این کشورها نیز جلوگیری نمایند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:03 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG