لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

محمد عمر داوودزی با وزیر خارجه ایران روی پروسه صلح بحث و گفتگو کرده‌است


محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اجماع منطقوی برای صلح،
محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اجماع منطقوی برای صلح،

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اجماع منطقوی برای صلح، در روز نخست سفرش به ایران با وزیر خارجه ایران روی پروسه صلح افغانستان بحث و گفتگو کرده است.

شورای عالی صلح افغانستان از آغاز ملاقات های محمد عمرداوودزی رئیس دارلانشای شورای عالی صلح با مقامات ایرانی خبر داده و آن را مهم میخواند.

محمد عمر داوودزی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اجماع منطقوی برای صلح و رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان به هدف تقویت اجماع منطقوی صلح به تهران پایتخت ایران رفت.

احسان طاهری سخنگوی این شورا روز شنبه در یک پیام فرستاده شده ویدیویی از ایران گفته است که در روز اول سفر آقای داوودزی و هیئت همراه اش با وزیر خارجه و برخی مقامات دیگر ملاقات کرد.

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح
سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح

او افزود:

"روز اول سفر کاری جناب داوودزی صاحب و هیئت همراه شان بود امروز با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و جناب معین سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مجالس مفصل داشتیم در رابطه به جلب حمایت عملی و بیشتر آن کشور در رابطه به پروسه صلح به مالکیت و رهبری افغان ها و همچنان آغاز مذاکرات زود هنگام مستقیم و رسمی دولت افغانستان و تحریک طالبان افغانستان."

آقای طاهری گفت که این مقامات ایرانی تعهد سپردند که از پروسه صلح به رهبری، محوریت و مالکیت جمهور اسلامی افغانستان و این موقف حکومت و مردم افغانستان حمایت میکنیم.

آقای طاهری همچنان گفت که از سوی هیئت افغان به رهبری محمد عمر داوودزی در مورد جرگه مشورتی نیز به جانب ایرانی معلومات مفصل ارائه گردید.

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اجماع منطقوی برای صلح چند هفته پیش به چین و پاکستان نیز سفرهای داشت.

شورای عالی صلح پس از گفتگوهای وی با مقامات پاکستانی و چینی گفته است که اسلام آباد و بیجنگ از روند صلح افغانستان پشتیبانی کرده‌اند.

در عین حال امین الدین مظفری منشی شورای عالی صلح می‌گوید که پروسه صلح ابعاد ملی، منطقوی و بین‌المللی دارد و آقای داوودزی به حیث نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اجماع منطقوی برای صلح تلاش دارد تا این اجماع هر چه بیشتر تقویت گردد.

از سوی هم کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه می‌گوید که همکاری کشورهای منطقه به ویژه همسایه‌های افغانستان با روند صلح این کشور بسیار مهم است.

محمد داوود کلکانی معاون این کمیسیون به رادیو آزادی گفت، ایران با توجه به روابطی که با طالبان دارد می‌تواند با روند صلح افغانستان کمک کند.

محمد داوود کلکانی معاون کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه افغانستان
محمد داوود کلکانی معاون کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"ایران که در این اواخر رابطه نزدیک با طالبان دارد، می‌تواند که در زمینه صلح با حکومت و مردم افغانستان کمک بسزای انجام دهد. باید تلاش شود تا ما بتوانیم کشورهای همسایه و منطقه را در چوکات یک اجماع گردهم آوریم تا آنان برای صلح در افغانستان تلاش نموده و روند صلح را تقویت نمایند."

روند صلح افغانستان در حال حاضر نسبت به هر زمان دیگر با شتاب ادامه دارد و درچند ماه گذشته مقامات امریکایی و طالبان پنج دور مذاکرات را انجام داده اند که به اساس اظهارات دو طرف پیشرفت‌های خوبی نیز دراین زمینه وجود دارد.

دراین حال تقویت اجماع منطقوی صلح برای موفقیت این روند و آماده ساختن طالبان برای گفتگو با حکومت این کشور یک امر حتمی پنداشته میشود،آنچه شورای عالی صلح و حکومت افغانستان نیز در این راستا تلاش‌های‌شان را افزایش داده اند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG