لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

شورای صلح: نشست جده در رابطه به روند صلح افغانستان امیدوار کننده است


آرشیف، سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
آرشیف، سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به نفوذ عربستان سعودی بر پاکستان و طالبان می‌گوید که نشست جده در باره صلح این کشور با نتایج خوبی به همراه خواهد بود.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا می‌گوید که تا حالا زمان برگزاری نشست جده مشخص نشده اما به گفته وی عربستان سعودی می‌تواند در زمینه صلح افغانستان نقش مهمی را ایفا کند.

آقای طاهری روز پنج‌شنبه با فرستادن پیام صوتی از اسلام آباد به رادیو آزادی گفت که عربستان سعودی توانایی فشار آوردن بر اخلال گران روند صلح افغانستان را دارد:

وی می‌گوید:

"نشست جده طوری که پیشنهاد شده بود اگر عربستان سعودی در خصوص برگزاری آن کار کرده باشد جزئیات آنرا با کشورهایی‌که در نشست ابوظبی دخیل بودند در میان نگذاشته است، نقش عربستان سعودی بدون شک در روند صلح افغانستان خیلی ممد و مفید است، سعودی بر کشورهای منطقه بخصوص پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی تأثیر گذار است و می‌تواند بر اخلال گران فشار وارد کند تا از اخلال پروسه صلح دست بکشند."

پیش از این گفته شده بود که نشست جده به ادامه نشست ابوظبی در ماه جاری میلادی میان مقامات امریکایی و طالبان برگزار می‌شود و حکومت افغانستان تأکید داشت که هیئت مذاکره کننده باید در آن اشتراک کند.

اما آژانس خبری رویترز به نقل از یکی از مقامات طالبان که از وی نام برده نشده گزارش داده بود که آنان نمی‌خواهند با حکومت افغانستان مذاکره کنند و به همین دلیل نشست جده را لغو کرده‌اند.

پس از نشر این گزارش‌ها مرحله دیگری از سفرهای مقامات افغان و زلمی خلیل‌زاد مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به برخی از کشورهای منطقه آغاز شد.

آقای خلیل‌زاد سفرهایش را به ترتیب به هند، چین،پاکستان و افغانستان آغاز کرد و هم‌چنان محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نماینده رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای صلح به پاکستان رفت.

در عین حال حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در اوایل همین هفته به هند رفت و روز چهارشنبه به چین سفر کرد.

لوحه مشرانو جرگه افغانستان
لوحه مشرانو جرگه افغانستان

در این حال احمد جاوید رؤف رئیس کمیسیون امور بین‌المللی مشرانو جرگه می‌گوید که نشست جده بسیار مهم است و در آن طرف‌های دخیل خواست‌های‌شان را بگونه بی‌سابقه مطرح خواهند کرد.

وی افزود:

"نشست جده پس از نشست‌های زیاد حالت نهادینه را به خود می‌گیرد، در این نشست باید خواست‌های طالبان مشخص شود، تا چه حد جور آمد دارند، دولت چه حرف‌های دارد، امریکا و جامعه جهانی در برابر آنان چه موقف دارد. یعنی این نشست تقریباً این را نهایی می‌کند که بالاخره صلح می‌آید یا نه و از این لحاظ بسیار مهم است."

طالبان پیش از این گفتگو با حکومت افغانستان را رد کرده‌اند اما حکومت این کشور می‌گوید که نشست‌ها در عدم حضور نماینده‌های حکومت هیچ نتیجه در قبال نخواهد داشت.

از سوی هم شورای عالی صلح می‌گوید که برخی از رهبران دینی و سیاسی پاکستان در دیدار‌های تازه‌شان با محمد عمر داوودزی وعده سپرده‌اند که در راستای صلح این کشور اقدامات بیشتری را انجام خواهند داد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG