لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۹:۳۸

امریکا تماس‌هایش را با مشاور امنیت ملی افغانستان قطع کرده‌است


حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان

امریکا تماس‌های خود با حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان را قطع کرده می‌گوید از این بعد کدام تعاملی با وی نخواهد داشت و در واشنگتن نیز استقبال نخواهد شد.

به دنبال اختلافات در مورد چگونگی مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان یک دیپلومات ارشد امریکایی که نخواسته نامش ذکر شود می‌گوید که واشنگتن به رئیس جمهور اشرف غنی گفته است که امریکا از این بعد کدام تعامل با حمدالله محب مشاور امنیت ملی او نخواهد داشت.

چهار منبع آگاه این مطلب را دیروز دوشنبه ۲۷ حوت ۱۳۹۷ به آژانس خبر رسانی رویترز گفته‌اند.

قطع تماس با حمدالله محب تنش میان کابل و واشنگتن ناشی از کنار گذاشتن حکومت افغانستان از گفتگوهای صلح را افزایش خواهد داد.

این گفتگوها عمدتاً روی خروج قوای امریکا از افغانستان و عدم استفاده خاک این کشور در حملات تروریستی علیه دیگران تمرکز داشته‌است.

حمدالله محب مشارو امنیت ملی افغانستان روز پنج‌شنبه گذشته از زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان علناً انتقاد کرد.

او اتهام وارد کرد که آقای خلیل‌زاد ضمن تلاش‌های صلح در افغانستان اهداف شخصی خود برای تصاحب قدرت را دنبال می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

منابع به رویترز گفته‌اند یک روز بعد از این حمله بر آقای خلیل‌زاد، دیوید هیل معین سیاسی وزارت خارجه امریکا به رئیس جمهور اشرف غنی تیلیفون کرده گفت که آقای محب از این بعد در واشنگتن استقبال نخواهد شد و مقامات نظامی و ملکی امریکا کدام تعاملی با وی نخواهند داشت.

یک مقام ارشد سابق افغانستان که نخواسته نامش ذکر شود هم به رویترز گفته‌است که آقای هیل به رئیس جمهور اشرف غنی گفته‌است که آقای محب از این بعد در واشنگتن استقبال نخواهد شد و امریکا کدام داد و ستد در کابل نیز با وی نخواهد داشت.

کابل بیم دارد که نیت واشنگتن برای نهایی ساختن توافق خروج سربازان امریکایی از افغانستان توانایی حکومت افغانستان برای رسیدن به یک توافق سیاسی با طالبان و دستآورد‌های ۱۸ سال گذشته چون حق آموزش زنان و آزادی بیان را به مخاطره روبرو خواهد ساخت.

این مقام سابق حکومت افغانستان به آژانس خبررسانی رویترز گفته‌است که تصمیم واشنگتن مبنی بر قطع تماس با حمدالله محب امکان دارد رئیس جمهور غنی را وادار به برکناری وی سازد.

حمدالله محب قبل از این‌که مشاور امنیت ملی گماشته شود سفیر افغانستان در واشنگتن بود.

ریاست جمهوری و شورای امنیت ملی افغانستان تاکنون در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG