لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۶

ملل متحد: بیش از ۱۲۲ هزار سیلاب‌زده در افغانستان نیاز به کمک دارند


آرشیف، کمک نیروهای افغان با سیلاب‌زده ها در ولایت کندهار
آرشیف، کمک نیروهای افغان با سیلاب‌زده ها در ولایت کندهار

نگرانی‌ها از سرازیر شدن سیلاب‌های تازه در افغانستان در حالی افزایش یافته‌است که به گفته سازمان ملل متحد در نتیجه سیلاب‌های اخیر حدود بیش از ۱۲۲ هزار باشنده این کشور به مساعدت نیازمند شده‌اند.

با آغاز فصل بهار در افغانستان و گرم شدن هوا، نگرانی‌ها در مورد آب شدن برف‌ها در قله‌های مرتفع کوه‌ها نیز افزایش یافته‌است و باریدن برف در زمستانِ که گذشت نسبت به سال‌های قبل در این کشور بیشتر بوده‌است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز چهارشنبه در اجلاس کابینه این کشور گفت، هوا رو به گرمی است و مساعدت‌های بشری باید هر چه زودتر به نیازمندان رسانیده شود.

وی افزود:

"هرات سخت صدمه دیده، من دیروز با والی صاحب هرات صحبت کردم، در شنیدید سرازیر شدن سیلاب‌ها بار دوم است، ما در پی کمک‌های بین‌المللی هم هستیم، اما در قسمت اول باید زود رسیدگی شود."

به گفته مقامات ولایت هرات در سال ۱۳۹۷ شمسی حدود ۲۵۰ میلی متر باران در آن ولایت باریده‌است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات به رادیو آزادی با اشاره به سیلاب‌های اخیر در آن ولایت، گفت:

"بیشتر در ولسوالی‌های رباط سنگی، غوریان، زنده جان و کوهسان تلفات به بار آمده و بیش از یک هزار خانواده از سیلاب‌ها متضرر شده‌اند."

بر اساس گزارش آژانس خبری اسوشیتدپرس، نسبت باریدن باران و سرازیر شدن سیلاب‌های ناشی از آن، حداقل ۶۳ تن در افغانستان هلاک شده‌اند.

آرشیف، شماری از سیلاب‌زده‌ها در ولایت کندهار
آرشیف، شماری از سیلاب‌زده‌ها در ولایت کندهار

بر علاوه هرات، ولایات فراه، هلمند و کندهار نیز در اثر سیلاب‌های اخیر بیشتر متضرر شده‌اند.

سیلاب‌ها در این ولایات نیز تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی را در قبال داشته‌است.

نسبت نا آرامی‌های موجود و وضعیت دشوار امنیتی، رسانیدن مساعدت‌های بشری به مناطق دور دست این ولایات نیز مشکل است که این مسئله هزاران خانوادۀ نیازمند آن محلات را در وضعیت ناگوار بشری قرار داده‌است.

XS
SM
MD
LG