لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

اتمر: به تعویق انداختن تاریخ برگزاری انتخابات کار سران حکومت است


محمد حنیف اتمر یکی از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
محمد حنیف اتمر یکی از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

حنیف اتمر یکی از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، سران حکومت وحدت ملی را به دست داشتن و دخالت در تأخیر تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و عدم حمایت از پروسه صلح با طالبان متهم کرد.

آقای اتمر که امروز دوشنبه «۰۵ حمل ۱۳۹۸» به یک گردهمایی از هوادارانش در مزار شریف صحبت می‌کرد، گفت که حکومت وحدت ملی به نشست‌ها و گفتگو‌های صلح با طالبان هیئت نمی‌فرستد و با عدم حمایت از گفتگو‌های صلح در تلاش تأمین منافع گروهی حلقات خاص در داخل حکومت است.

آقای اتمر با انتقاد از عملکرد حکومت وحدت ملی گفت که سران حکومت در تلاش به درازا کشانیدن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند و در عین حال از مسئولیت پذیری آن نیز شانه خالی می‌کنند.

آقای اتمر می‌گوید:

"یک غم این بود که انتخابات ولسی جرگه را با چه مشکلات روبه‌رو کردید و حالا این‌که انتخابات ریاست جمهوری را به گونه پیهم به تعویق می‌اندازید و مسئولیت را هم نمی‌پذیرید."

حنیف اتمر با اشاره به تنش‌های اخیر سیاسی میان عطا محمد نور و حکومت گفت که توافق‌های صورت گرفته سیاسی میان آقای نور و سران حکومت باید جنبه عملی به خود بگیرند.

اتمر درگیری مسلحانه دو هفته قبل بر سر معرفی قوماندان جدید امنیه بلخ در مزار شریف را عمل زشت حکومت و استفاده قوه علیه مردم خواند.

اتمر در سخنرانی‌اش در مزار شریف گفت که در صورت بیشتر به درازا کشیدن پروسه انتخابات ریاست جمهوری از روی کار آمدن حکومت مؤقت پشتیبانی می‌کند.

خواستیم تا در مورد این اظهارات آقای اتمر نظر ارگ ریاست جمهوری را نیز داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

از سوی دیگر عطا محمد نور رئیس اجرائیه حزب جمعیت اسلامی نیز در جریان حرف‌هایش در این گردهمایی در مزار شریف گفت که خواهان عملی شدن توافق جدید‌ اش با سرپرست وزرای ارشد امنیتی حکومت است.

عطا محمد نور والی پیشین بلخ
عطا محمد نور والی پیشین بلخ

وی افزود:

"این توافق که با میانجی‌گری دو وزیر بزرگوار جناب اسدالله خالد و مسعود جان اندرابی که با ما فیصله کردند و این با اجازه رئیس جمهور صورت گرفته بود، اما انتظار عملی شدن‌اش را داریم."

عطا محمد نور سران حکومت مرکزی را به تخریب گفتگوهای صلح متهم کرده گفت که با حمایت از گفتگو‌های آغاز شده صلح در برابر این عملکرد حکومت می‌جنگد.

او گفت:

"در برابر تمام لجاجت حکومت که در برابر صلح می‌ایستند، متین می‌رزمیم، می‌جنگیم و ایستادگی می‌کنیم."

پیش از این اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان نیز گفته‌ بود که در مورد تنش ایجاد شده میان حکومت مرکزی و عطا محمد نور والی پیشین بلخ با آقای نور مشوره‌های داشته و آنرا با سران حکومت شریک خواهد ساخت.

در حالی حنیف اتمر یکی از کاندیدان ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ سران حکومت وحدت ملی را به دست داشتن در تأخیر تاریخ برگزاری انتخابات متهم می‌کند که پنج روز قبل رئیس جمهور غنی حین تجلیل از مراسم نوروز در مزار شریف گفت به آزادی عمل کمیسیون‌های انتخابات احترام دارد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور هم‌چنان تأخیر در تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را تصمیم کمیسیون‌های انتخاباتی عنوان کرده گفت که پس از این تعویق در پروسه برگزاری انتخابات برای وی قابل قبول نمی‌باشد.

وی گفت:

"هدایت من به تمام قوت‌های امنیتی و دفاعی، تمام ادارات دولتی و ملکی ما اینست که در انتخابات مداخله نکنند، به هیچ صورت تعویق در انتخابات قابل قبول ما نیست."

قرار است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همزمان با انتخابات شوراهای ولایتی و انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی به تاریخ ششم میزان سال روان برگزار شود.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG