لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۶

سیلاب‌های اخیر در افغانستان دهاقین را با آزمون‌های جدی مواجه ساخته اند


سیلاب در هرات
سیلاب در هرات

سیلاب‌های اخیر در افغانستان دهاقین را با آزمون‌های جدی مواجه ساخته اند.

سیلاب‌ها در ماه مارچ که در نتیجه آن حداقل ۶۳ تن کشته شده اند، حدود ۱۲ هزار منزل مسکونی را تخریب نموده اند.

بر اساس معلومات اداره هماهنگی مساعدت‌های بشری سازمان ملل‌متحد، ۱۱۹ هزار و ۶۰۰ تن از این سیلاب‌ها متأثر شده اند.

به نوشته آژانس خبری رویترز، در نتیجه سیلاب‌های اخیر، سال جاری یک سال پُر از آزمون در عرصه زراعت در افغانستان خواهد بود و به‌طور خاص زرع گندم در این کشور خیلی متأثر شده است.

اما وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید، ممکن است ساحات محدود در نتیجه سیلاب‌ها متأثر شوند، اما در کل ۲.۴ میلیون هکتار زمین‌های آبی در سطح کشور وجود دارند و به طور مجموعی بالای زراعت تأثیرگذار نخواهد بود.​اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت و مالداری

اکبر رستمی سخنگوی این وزارت با اشاره به وضعیت حاصلات زراعتی در سال آینده به رادیو آزادی گفت:

"پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۳۹۸ سطح تولیدات زراعتی در همۀ بخش‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یابد، چون آزمون کمبود آب مانند سال‌های گذشته در سال ۱۳۹۸ وجود ندارد. پیش‌بینی می‌شود که سال ۹۸ از نظر زراعت سال پر بار محصولات زراعتی است. پیشرفت در تولیدات نسبت به سال‌های گذشته ایجاد می‌شود، چون در سال ۱۳۹۷ با توجه به خشک‌سالی، تقریباً یک میلیون هکتار زمین‌های للمی کشت نشد و باعث شد تا سطح تولید غله‌جات ۱۶ درصد نسبت به سال‌های گذشته، کاهش پیدا کند."

بر اساس معلومات سازمان مواد غذایی سازمان ملل‌متحد (FAO) افغانستان در سال گذشته ۳.۶ میلیون تن گندم تولید کرده است که یک کاهش ۲۵ درصد را از اوسط پنج سال گذشته نشان می‌دهد.

اداره هماهنگی مساعدت‌های بشری سازمان ملل‌متحد می‌گوید که حدود ۲۴۳ هزار تن در ولایات هرات، بادغیس و غور از مناطق اصلی‌شان بی‌جا شده‌اند که به عقیده برخی کارشناسان این مسئله بالای محصولات زراعتی بی‌تأثیر نخواهد بود.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت و مالداری افغانستان با اشاره به تلاش‌های حکومت این کشور در مناطق متأثر از سیلاب‌ها می‌گوید:

"وزارت زراعت در هماهنگی با وزارت‌های انرژی و آب، انکشاف دهات و سایر ادارات، در مناطق که زمین‌های زراعتی است، برنامه بزرگ دیوارهای استنادی و گابیونی را آغاز کرده است تا از تخریب بیشتر زمین‌های زراعتی جلوگیری کند. در ساحاتی که زمین‌های زراعتی و تأسیسات زراعتی تخریب شده، مانند فراه و کندهار، کمک‌های عاجل را آغاز کرده ایم که همه آن‌ها بازسازی می‌شود و در سال ۱۳۹۸ شاهد تولیدات زراعتی در این مناطق خواهیم بود."

زراعت یک سوم اقتصاد افغانستان را تشکیل می‌دهد، این در حالیست که ۱۲ درصد قلمرو این کشور قابل زرع نیست و ناامنی‌های موجود یک آزمون دیگر در برابر زراعت در این کشور محسوب می‌شود و به‌گفته زلتان میلی سیچ (Zlatan Milisic) رئیس برنامه غذایی سازمان ملل‌متحد، به دلیل ناامنی‌ها تعدادی زیاد از دهاقین افغان نمی‌توانند دوباره به مناطق اصلی‌شان باز گردند.

XS
SM
MD
LG