لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

مقامات: ولسوالی ارغنج‌خواه ولایت بدخشان به ‌دست طالبان سقوط کرد


نیک محمد نظری سخنگوی والی بدخشان
نیک محمد نظری سخنگوی والی بدخشان

براساس گفتۀ‌های مسئولان محلی بدخشان، به دنبال ۲۴ ساعت درگیری شدید میان نیروهای مشترک دولتی با طالبان مسلح در ولسوالی ارغنج‌خواه، سرانجام حوالی ساعت ۹ بجه شب گذشته ولسوالی یاد شده به ‌دست طالبان مسلح سقوط کرد.

نیک محمد نظری سخنگوی والی بدخشان در صحبت با رادیو آزادی گفت که نیروهای دولتی به دلیل خرابی آب و هوا و جلوگیری از تلفات افراد ملکی شب گذشته از مرکز ولسوالی ارغنج‌خواه عقب نشینی کرده‌اند، اما هنوز هم درگیری در منطقه جریان دارد.

وی گفت:

"شب گذشته نیروهای امنیتی ساختمان ولسوالی را به دلیل این‌که به افراد ملکی تلفات وارد نشود، از ساختمان ولسوالی عقب نشینی کردند و به عقب ولسوالی در یک نقطه مرتفع جابه‌جا شده‌اند و فعلاً هم درگیری در اطراف ساختمان ولسوالی جریان دارد."

آقای نظری می‌افزاید که در این درگیری ۴ تنِ از نیروهای دولتی کشته و ۴ تنِ دیگر‌شان زخمی شده‌اند. موصوف گفت که در این درگیری به طالبان مسلح نیز تلفات وارد شده، اما ارقام دقیق آن تا هنوز روشن نیست.

از سوی هم عبدالله ناجی نظری عضوی شورای ولایتی بدخشان دلیل سقوط ولسوالی ارغنج‌خواه را بی‌توجهی مسئولان محلی این ولایت عنوان کرده می‌گوید که ارغنج‌خواه نقطه وصل ۱۲ ولسوالی با شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان بود، اما با سقوط این ولسوالی راه مواصلاتی ۱۲ ولسوالی دیگر این ولایت با مرکز بدخشان قطع می‌شود.

عبدالله ناجی نظری عضوی شورای ولایتی بدخشان
عبدالله ناجی نظری عضوی شورای ولایتی بدخشان

وی می‌گوید:

"در این درگیری ما ۱۲ شهید داریم و ولسوالی ارغنج‌خواه را طالبان مکمل گرفتند و با گرفتن این ولسوالی طالبان می‌توانند راه ۱۲ ولسوالی دیگر را قطع کنند و به شهر فیض آباد نیز نزدیک می‌شوند."

با این حال سقوط ولسوالی ارغنج‌خواه باشندگان شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان را نیز نگران ساخته است، شماری از باشندگان شهر فیض آباد می‌گویند که سقوط ولسوالی ارغنج‏خواه که خط دفاعی طالبان را به دره جوزگون فیض آباد وصل نموده است تهدید جدی به مرکزبدخشان می‌باشد.

عبدالبصیر وثیق یک‌تنِ از باشندگان شهر فیض آباد در پیوند به موضوع به رادیوآزادی گفت:

"ولسوالی ارغنج‌خواه یکی از ولسوالی‌های مهم است و با شهر فیض آباد وصل است و هم‌چنین ۱۲ ولسوالی دیگر را با مرکز بدخشان وصل می‌کند و سقوط این ولسوالی می‌تواند که یک فشار کلان بالای شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان باشد."

آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان مسلح
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان مسلح

ولسوالی ارغنج‌خواه با داشتن ۳۵ کیلومتر فاصله به ‌طرف شرق مرکز ولایت بدخشان موقعیت داشته و متصل به شهر فیض آباد می‌باشد و یکی از ولسوالی‌های ناامن بدخشان به شمار‌ می‌رفت.

ولسوالی یاده شده در حالی به‌دست طالبان مسلح سقوط می‌کند که بیش از سه سال می‌شود ولسوالی‌های وردوج و یُمگان بدخشان نیز در زیر اداره طالبان مسلح قرار دارند.

از جانبی دیگر ذبیح الله مجاهد که خود را سخن‌گوی طالبان مسلح معرفی می‌کند می‌گوید که آنان ولسوالی ارغنج‌خواه ولایت بدخشان را به گونه کامل تصرف کرده‌اند و در ضمن ادعا دارد که به نیروهای دولتی نیز تلفات وارد کرده‌اند.

اجمل آرین، بدخشان

XS
SM
MD
LG