لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

حکومت افغانستان برای شرکت در جلسه سیاسیون افغان با هیئت طالبان در قطر دعوت شده‌است


آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان (راست) و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه این کشور در وارسا. ۹ جولای ۲۰۱۶ / REUTERS/Kacper Pempel - RTSH1JR
آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان (راست) و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه این کشور در وارسا. ۹ جولای ۲۰۱۶ / REUTERS/Kacper Pempel - RTSH1JR

قرار است دوحه مرکز قطر در ماه جاری میزبان چند جلسه مهم در رابطه با صلح افغانستان باشد.

جلسه اول که تا چند روز دیگر دایر می‌شود میان زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و نماینده‌گان طالبان است.

آقای خلیل‌زاد که قرار بود ناوقت دیروز به کابل برسد، نخست با رهبران افغان دیدار نماید و روی ایجاد یک تیم معتبر و همه شمول مذاکره کننده و گام‌های بعدی‌اش در رابطه با مذاکرات صلح بحث‌های داشته باشد.

بر اساس اعلامیه وزارت خارجه امریکا، آقای خلیل‌زاد بعد از دیدار کابل به پاکستان، ازبکستان، اردن و قطر می‌رود.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان حین صحبت با خبرنگاران در سفارت امریکا در کابل. ۲۸ جنوری ۲۰۱۹
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان حین صحبت با خبرنگاران در سفارت امریکا در کابل. ۲۸ جنوری ۲۰۱۹

قطر که پیش از این میزبان ۵ نشست میان طالبان و نماینده امریکا بوده‌است تأکید دارد که در برقراری صلح در افغانستان همکاری کامل خواهد کرد.

در بخشی از اعلامیه وزارت خارجه قطر آمده‌است که این کشور برای ایجاد صلح در افغانستان همکاری مکمل می‌کند تا این کشور به ثبات و رفاه دست یابد.

در نظر است طالبان بعد از گفتگو‌های رسمی با نماینده‌گان امریکا که به تاریخ دهم اپریل خاتمه خواهد یافت، با سیاسیون افغان دور دوم دیدار شانرا انجام دهند.

این نشست ادامۀ نشست مسکو است و این بار از حکومت افغانستان هم در آن دعوت شده‌است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان دیروز در کابل به خبرنگاران گفت، یک انستتیوت در قطر از آن‌ها دعوت به عمل آورده تا در این نشست شرکت کنند و حکومت افغانستان خود در مورد تصمیم می‌گیرد.

وی گفت:

"دعوتنامه از طرف یک انستتیوت در قطر ارائه شده که آن‌ها یک تعدادی را دعوت کرده‌اند. البته اگر تصمیم گرفته شود که در کنفرانس‌های آینده شرکت شود، آن تصمیم در داخل افغانستان نهایی خواهد شد."

حکومت افغانستان در حالی در نشست دوم سیاستمداران افغان با نماینده‌گان طالبان دعوت شده‌است که در دور اول این نشست که در مسکو دایر شده بود، از حکومت افغانستان دعوت به عمل نیامده بود.

شماری از سیاسیون افغان به ریاست حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و تعدادی از نماینده‌گان سیاسی طالبان در ماه فبروری در مسکو جلسه نموده روی مسایل مربوط به صلح صحبت کردند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دو روز پیش میزبان حامد کرزی و شمار محدود از سیاسیون برجسته افغان بود و در آن مشوره‌های را روی نماینده‌گی بهتر افغانستان در مذاکرات صلح انجام داد.

XS
SM
MD
LG