لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۳

چهره‌های جهادی و سیاسی افغان نگرانی‌‌شان در مورد صلح را با خلیل‌زاد شریک ساختند


زلمی خلیل‌زاد در ادامه گفتگوهایش باری دیگر با رهبران حکومت وحدت ملی و شماری از چهره‌های مطرح سیاسی و جهادی در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرد، ۰۴ اپریل ۲۰۱۹.
زلمی خلیل‌زاد در ادامه گفتگوهایش باری دیگر با رهبران حکومت وحدت ملی و شماری از چهره‌های مطرح سیاسی و جهادی در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرد، ۰۴ اپریل ۲۰۱۹.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با رهبران حکومت وحدت ملی و شماری از چهره‌های مطرح سیاسی دیدار کرده است.

ارگ ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که این دیدار پیش از چاشت روز چهارشنبه «۱۴ حمل ۱۳۹۷» در ارگ انجام شده است.

درانی وزیری معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که اشتراک کننده‌گان این نشست تمام نگرانی‌های شان در خصوص گفتگوهای صلح را مطرح کردند.

آرشیف، درانی وزیری معاون سخنگوی ریاست جمهوری
آرشیف، درانی وزیری معاون سخنگوی ریاست جمهوری

او افزود:

"در این دیدار که در ارگ ریاست جمهوری انجام شد و شماری از شخصیت‌های سیاسی و جهادی نیز اشتراک داشتند، در رابطه به تلاش‌های جاری صلح افغانستان بحث و تبادل نظر صورت گرفت. چهره‌های سیاسی و جهادی دیدگاه‌ها و نگرانی‌های شان را در خصوص روند صلح مطرح کردند."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و عبدرب رسول سیاف از رهبران پیشین جهادی در این نشست حضور داشتند.

همچنان کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح، عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه، صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان و رئیس جمعیت اسلامی، حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت و محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح نیز در این نشست اشتراک کرده بودند.

این دومین بار است که زلمی خلیل‌زاد در جریان این سفرش به کابل با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار می‌کند، وی روز گذشته به ولایت کندهار نیز سفر نمود.

اما آنچه این بار مهم است دیدار مشترک آقای خلیل‌زاد با رهبران حکومت وحدت ملی و برخی از چهره‌های مطرح سیاسی افغانستان می‌باشد.

شماری از کارشناسان سیاسی نیز این دیدار را بسیار مهم می‌دانند.

از این میان ودیر صافی استاد علوم سیاسی پوهنتون کابل به رادیو آزادی گفت که آقای خلیل‌زاد تلاش دارد تا تفاوت دیدگاه‌ها در رابطه به گفتگوهای جاری صلح از بین برود.

ودیر صافی استاد علوم سیاسی پوهنتون کابل
ودیر صافی استاد علوم سیاسی پوهنتون کابل

آقای صافی می‌اقزاید:

"حتماً تفاوت میان دیدگاه‌ها وجود داشته که در دیدارهای انفرادی با آقای خلیل‌زاد مطرح شده است، حالا تلاش می‌شود تا این تفاوت نظرها به اجماع میان این چهره‌ها مبدل گردد تا در زمینۀ رسیدن به صلح پایدار از آن استفاده شود."

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که دیدارها میان رهبران حکومت وحدت ملی، چهره‌های مطرح سیاسی و زلمی خلیل‌زاد در روزهای بعدی نیز ادامه خواهد داشت.

این در حالیست که دوحه پایتخت قطر در ماه جاری میلادی میزبان چندین نشست در رابطه به صلح افغانستان خواهد بود.

از این میان می‌توان از دور ششم مذاکرات میان مقامات امریکایی و طالبان و همچنان نشست دوم ده‌ها تن از چهره‌های سیاسی افغان با طالبان یاد کرد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG