لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

سیگار: مشکل مواد مخدر افغانستان در کوتاه مدت حل نخواهد شد


آرشیف، یک دهقان در حال جمع آوری شیره کوکنار در ولایت کندهار. ۹ اپریل ۲۰۱۸ /AFP PHOTO / JAVED TANVEER
آرشیف، یک دهقان در حال جمع آوری شیره کوکنار در ولایت کندهار. ۹ اپریل ۲۰۱۸ /AFP PHOTO / JAVED TANVEER

گزارش تازه سیگار در رابطه به وضعیت امنیتی، اقتصادی و انکشافی افغانستان در سه ماه گذشته نشان می‌دهد که هنوز نیز افغانستان در صدر کشورهای تولید کننده تریاک قرار دارد و در سال روان بار دیگر در بیشتر ولایات کوکنار کشت شده است.

جان سوپکو سرمفتش امریکا در امور بازسازی افغانستان هنگام ارایه جزئیات این گزارش در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی گفت، شش لک تن در افغانستان در کار و بار مواد مخدر دخیل اند و حتی اگر مذاکرات صلح با طالبان موفق نیز شود، مشکل مواد مخدر در کوتاه مدت حل نخواهد شد.

وی گفت:

" اظهارات زیادی در رابطه به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان صورت گرفته است، اما آنچه مهم است، باید عواقب این کار سنجیده شود. از همین رو ما می‌خواهیم به شمول مسایل اقتصادی و موضوع زنان، موضوع مواد مخدر را نیز برجسته سازیم. مهم است تا به مسئله امنیتی توجه شود، زیرا اگر به این دو مسئله توجه نشود، تمامی دستآوردها در معرض خطر قرار می‌گیرد."

آرشیف، جان سوپکو سرمفتش امریکا در امور بازسازی افغانستان در جریان سخنرانی در واشنگتن. ۱۰ جون ۲۰۱۴
آرشیف، جان سوپکو سرمفتش امریکا در امور بازسازی افغانستان در جریان سخنرانی در واشنگتن. ۱۰ جون ۲۰۱۴

در گزارش سیگار به حمایت دوامدار مالی از نیروهای افغان تأکید شده است، زیرا به گفته آقای سوپکو، اگر مشکل جنگ با طالبان حل گردد، نیروهای افغان در کنار مبارزه علیه تروریزم و افراد مسلح غیر مسئول، مسئولیت بزرگتری در مبارزه علیه مواد مخدر نیز دارند.

در حالی که وزیر صحت عامه افغانستان در مصاحبه اخیرش با رادیو آزادی از کاهش کمک‌های خارجی در بخش مبارزه علیه مواد مخدر و تداوی معتادین خبر داد، بررسی‌های سیگار نشان می‌دهد که افغانستان در سال روان به شمول مبارزه علیه مواد مخدر، در سایر بخش‌ها به پنج میلیارد دالر کمک خارجی نیاز دارد.

میرزا محمد یارمند معیین قبلی وزارت امور داخله و کارشناس امنیتی، ظرفیت و تشکیلات موجود در نهادهای مبارزه علیه مواد مخدر دولت افغانستان را کافی نمی‌داند و خواهان دوام همکاری های جهانی در بخش مبارزه علیه مواد مخدر است.

آرشیف، میرزا محمد یارمند معیین قبلی وزارت امور داخله و کارشناس امنیتی. ۲ دسمبر ۲۰۱۱
آرشیف، میرزا محمد یارمند معیین قبلی وزارت امور داخله و کارشناس امنیتی. ۲ دسمبر ۲۰۱۱

وی می‌گوید:

"بايد تشکیلات ادارات مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان تقویت شود. زمانی که چالش‌های مواد مخدر آسیب شناسی و سروی می‌شود باید مطابق به آن بودجه وجود داشته باشد، ولی این مسایل به شکل اساسی در نظر گرفته نه شده و همه کار به شکل پروژه‌ای و مقطعی به پیش رفته است. چون از مواد مخدر تمامی کشورها متضرر می‌شوند، به همین دلیل بايد تمامی کشورها دولت افغانستان را کمک کنند."

هشدار سیگار از دوام کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان در حال است که از سه ماه به این سو حملات هوایی نیروهای خارجی بر کارخانه های تولید مواد مخدر متوقف شده است.

آقای یارمند در کنار مبارزه مشترک نیروهای افغان و خارجی علیه مواد مخدر، از دولت افغانستان می‌خواهد که در بخش تهیه کشت بدیل و تشویق دهاقین به عدم کشت کوکنار ابتکارات بیشتری را روی دست گیرد.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:06 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG