لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۶

لوی سارنوالی: دوسیه قتل مهسا شش ساله به ستره محکمه فرستاده شد


مهسا شش ساله در ۱۹ حوت سال ۱۳۹۷ در کابل به قتل رسید/VOA
مهسا شش ساله در ۱۹ حوت سال ۱۳۹۷ در کابل به قتل رسید/VOA

لوی سارنوالی افغانستان از تکمیل شدن و فرستادن دوسیه قتل مهسا به ستره محکمه خبر داد.

لوی سارنوالی افغانستان با اشاره به اختطاف‌ها و قتل‌های عمدی در کشور هشدار می‌دهد که دیگر فرهنگ معافیت در قبال این قضایا به پایان رسیده‌است.

جمشید رسولی سخنگوی این نهاد با بیان این مطلب روز شنبه در یک نشست خبری همچنان از تکمیل شدن تحقیق و فرستادن دوسیه مهسا دختر خورد سال که در کابل به قتل رسید به محکمه خبر داد.

او افزود:

"قضیه تحت کار سارنوالی مبارزه با جرایم امنیت داخلی و خارجی لوی سارنوالی قرار گرفت و تحقیقات در زمینه تکمیل شد دو تن در پیوند به قضیه گرفتار بود دوسیه را امروز محول محکمه ساختیم، دقیقاً همان سخت ترین مجازات که در کود جزایی افغانستان پیشبینی شده مطالبه مجازات صورت گرفته است."

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان در استیدیوی رادیو آزادی کابل
جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان در استیدیوی رادیو آزادی کابل

آقای رسولی گفت که دوسیه مهسا به تاریخ ۲۶ حوت سال گذشته از سوی نهاد‌های کشفی و امنیتی به آن‌ها فرستاده شده و در ظرف بیست روز همه جوانب قضیه مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

در پیوند به اختطاف و قتل مهسا شش ساله دو تن مهتم شاخته شده بودند.

سخنگوی لوی سارنوالی می‌گوید که آنان به جرم‌شان در برابر قاضی در محکمه نیز اعتراف کردند.

تحقیقات لوی سارنوالی نشان داده است که اختطاف چیان از پدر مهسا که صرافی میکرد ۳۰۰ هزار دالر امریکایی مطالبه پول کرده بودند.

اما اختطاف کننده‌ها مهسا شش ساله را در ۱۹ حوت سال ۱۳۹۷ به قتل رسانده و جسد‌اش را در پنجصد فامیلی کابل در یک نهر آب رها کرده بودند.

این رویداد نگرانی و عکس العمل رئیس جمهور، مقامات حکومتی و مردم را برانگیخته و حتی صرافان افغانستان برای یک روز کارهای‌شان را در سراسر کشور متوقف ساختند.

متهمین قتل مهسا دختر شش ساله در کابل
متهمین قتل مهسا دختر شش ساله در کابل

آقای رسولی همچنان از رسیده گی به بیش از ۵۰۰ قضایای اختطاف در سه سال گذشته خبر داده و میگوید که در پیوند به قضیه اختطاف ۱۰۳۳ تن متهم شناخته شده اند که دوسیه‌های‌ شان محول محکمه شده است.

او افزود:

"از سال ۱۳۹۵ الی ۱۳۹۷ مجموعاً ۵۷۴ قضیه میباشد و شامل ۱۰۳۳ نفر می‌گردید به تعداد ۳۷ تن‌شان محکوم به اعدام استند."

وی گفت که برای سایر متهمین مجازات حبس به دوره‌های مختلف مد نظر گرفته شده است.

هرچند نهاد‌های عدلی و قضایی از یک سلسله اقدامات جدی در برابر اختطاف چیان خبر میدهد اما اختطاف‌های اخیر در کشور به خصوص شهر کابل مردم را سخت نگران ساخته و آنان این اقدامات را بسنده ندانسته و خواهان بازداشت و مجازات عاملین این گونه رویداد‌ها از سوی حکومت استند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG