لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

کمیسیون انتخابات: انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها در ۶ میزان برگزار نمی‌شود


آرشیف، صندوق های رأی دهی در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان. October 10, 2018
آرشیف، صندوق های رأی دهی در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان. October 10, 2018

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در کنار تعهدات همه جانبه در برگزاری انتخابات شفاف و بی‌طرف می‌گوید که انتخابات شورای‌های ولسوالی‌ها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، شواری‌های ولایتی و انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی برگزار نمی‌شود.

رحیمه ظریفی کمیشنر این کمیسیون روز یک‌شنبه در نشست هماهنگی پیرامون مشارکت مؤثر زنان در روند انتخابات دلیل آن را نبود زمان کافی عنوان کرده گفت:

"متأسفانه در انتخابات شش میزان انتخابات ولسوالی شامل نیست ما تنها انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی و انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی را داریم چون تعدیل در انتخابات موضوع بایومتریک این‌ها وقت بیشتر کار دارد اگر ما انتخابات شورای ولسوالی را شامل این سه انتخابات می‌کردیم وقت بیشتری را می‌گرفت و نگرانی‌های مردم از دور شدن تاریخ انتخابات بیشتر می‌شد."

اما وی تأکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری همراه با انتخابات شورای ولایتی و انتخابات ولسی جرگه غزنی به تاریخ معین آن یعنی شش میزان با مدیریت درست برگزار خواهد شد.

این در حالیست که اعضای قبلی کمیسیون مستقل انتخابات نیز گفته بودند که بنابر عدم مساعد بودن شرایط، انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های ولایتی برگزار نمی‌شود.

آرشیف، حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
آرشیف، حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در این نشست از کارکرد‌های یک و نیم ماه‌اش نیز معلومات داده و از اصلاحات همه جانبه در این کمیسیون اطمینان داد.

حوا علم نورستانی روی نقش زنان در روند انتخابات تأکید کرده و از آنان خواست تا بیشتر از انتخابات گذشته سهم‌شان را در این پروسه ادا کنند.

وی مشکلات امنیتی و سنت‌های حاکم در جامعه را از مشکلات سر راه انتخابات آینده عنوان کرده گفت که جهت حل آن نیز در همکاری با نهاد‌های مربوط کار می‌کنند.

در این حال نهاد‌های ناظر انتخاباتی می‌گویند آن‌ها نیز باور داشتند که کمیسیون مستقل انتخابات توانایی برگزاری انتخابات شورا‌های ولسوالی‌ها را به دلیل محدود بودن وقت، عدم تجربه و برخی موارد دیگر ندارد.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه انتخابات یا فیفا در مورد تأثیر منفی عدم برگزاری انتخابات شورای‌های ولسوالی‌ها چنین می‌گوید:

آرشیف، یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه انتخابات
آرشیف، یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه انتخابات

"تأثیر مستقیم آن روی سنا است چون یک بخشی از سنا تکمیل نمی‌شود تأثیر دیگر آن بالای لویه جرگه است گاه گاهی جرگه‌های زیر نام عنعنوی برگزار می‌شود که حیثیت قانونی‌اش را از دست می‌دهد و در مجموع دموکراسی در ولسوالی‌ها با مشکل مواجه است دموکراسی در ولسوالی‌ها تطبیق نمی‌شود این همه تأثیرات مستقیم آن اند."

بر اساس مادۀ ۱۴۰ قانون اساسی افغانستان، برای تنظيم امور و تأمين اشتراک فعال مردم در اداره محلی، در ولسوالی‌ها و قريه‌ها، مطابق به احکام قانون شورا‌ها تشکيل می‌گردد.

اعضای اين شورا‌ها از طريق انتخابات آزاد، عمومی، سری و مستقيم از طرف ساکنين محل برای مدت سه سال انتخاب می‌شوند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG